Image
bandenspanning
Controleer regelmatig je bandenspanning om je veiligheid te verhogen, je verbruik te verlagen en het milieu minder te belasten!

Volgens recent onderzoek van Recytyre (Belgisch recyclagecentrum voor autobanden) kent slechts de helft van de bevraagde chauffeurs zijn optimale bandenspanning. Bovendien weet nauwelijks een op de drie bestuurders dat het profiel wettelijk minimaal 1,6 mm diep moet zijn!

Erger nog: 46% van de chauffeurs controleert nooit de bandenspanning en 63% heeft nog nooit de profieldiepte gemeten. Een op de drie deelnemende bestuurders besteedt zelfs niet de minste aandacht aan de staat van zijn banden ...

Touring voert regelmatig campagne  om de bevolking van het probleem bewust te maken en hierin verandering te brengen. Vorige zomer checkte onze mobiliteitsorganisatie de bandenspanning van 1100 voertuigen. Bijna 15% van de deelnemers bleek rond te rijden met versleten banden en bij meer dan de helft was de bandenspanning te laag.

Image
Touring check pression des pneus

 

Te lage bandenspanning nefast

Is de bandenspanning te laag, dan heeft dat heel wat negatieve gevolgen voor je veiligheid, het milieu en je portemonnee.

  • Te lage bandenspanning =  te hoog verbruik

Als je altijd rondrijdt met een te lage bandenspanning, kan dat je verbruik met 7% verhogen. Bij een wagen die in principe zeven liter verbruikt per 100 km, komt er dus elke 100 km een halve liter brandstof of 50 cent bij. Doe je 15.000 km per jaar, dan gooi je hiermee alleen dus 75 euro weg.

Dat is echter niet de enige financiële kater: als je bandenspanning 30% lager ligt dan aanbevolen, dan gaan je banden maar half zo lang mee! En we hoeven je niet te vertellen dat een nieuw setje banden al vlug enkele honderden euro's kost. Kortom, de juiste bandenspanning levert je flink wat geld op.

  • Ook voor het milieu

Bij een correcte bandenspanning zou het Belgische wagenpark jaarlijks zo'n 80 miljoen liter minder brandstof verbruiken. Dit hogere verbruik (dat veroorzaakt wordt door de hogere rolweerstand van onvoldoende opgepompte banden) zorgt voor een sterke toename van CO2, fijn stof en NOx-deeltjes.

  • Veiligheid in het gedrang

Een te lage bandenspanning heeft een negatieve invloed op het rijcomfort, de grip en dus de remafstand. Ook het slipgevaar neemt hierdoor flink toe. In extreme gevallen kan het zelfs tot een lekke band leiden. De juiste bandenspanning zorgt voor een betere wegligging en meer rijcomfort in alle veiligheid.

Welke bandenspanning voor mijn wagen?

Meestal staat de bandenspanning die de constructeur aanraadt, vermeld op de zijkant van het portier van de chauffeur of op de brandstofklep. Toch niet? Kijk dan even in de handleiding van je auto.

Image
pneu pression trappe carburant

Hoe kan ik de bandenspanning checken en aanpassen?

Je garagist of bandenverkoper wil dit vaak wel even voor je doen (gratis). Doe je het zelf (bekijk bijvoorbeeld deze video, dan vind je hiervoor een toestel in de meeste tankstations of kun je een spanningsmeter gebruiken (te koop in gespecialiseerde winkels). Controleer de spanning steeds als je banden koud zijn. Dat betekent dat je er minder dan drie kilometer mee hebt afgelegd bij gematigde snelheid en dat je auto minstens twee uur heeft stilgestaan sinds je vorige rit. Kun je je niet aan deze regel houden en zijn je banden dus warm? Voeg dan 0,3 bar toe aan de aanbevolen spanning. Vergeet tot slot niet om ook de spanning van je reservewiel te controleren.

Automatische bandenspanningscontrole: doeltreffend?

Sinds 2014 moeten alle nieuwe wagens uitgerust zijn met een systeem om de bandenspanning te meten. Dit is Europese wetgeving.

Er bestaan twee systemen:

  • Het indirecte systeem geeft de bandenspanning niet weer op het dashboard, maar er gaat een lampje branden als de omtrek van de banden onder de waarde zakt die overeenstemt met de juiste spanning.
  • Het tweede systeem, de directe meting, is veel betrouwbaarder en preciezer (maar ook duurder!). Hier zit de sensor in de band en worden de exacte spanning en soms ook de temperatuur weergegeven.

Beide systemen zijn nuttig, maar niet onfeilbaar (het gaat immers om elektronica). Twijfel je aan je bandenspanning, controleer dan altijd even met een klassieke spanningsmeter of ga langs bij de garage, waar men over gespecialiseerde apparatuur beschikt.

Ook de profieldiepte is belangrijk voor je veiligheid

De slijtage van je banden en de diepte van het profiel zijn van cruciaal belang. Bij een nieuwe band bedraagt de profieldiepte ongeveer acht millimeter. Tot een diepte van vier à vijf millimeter is er geen enkel probleem. Vanaf 3 mm wordt het gevaarlijk, zeker op nat wegdek. Zowel de remafstand als het risico op ongevallen nemen toe. Bij het wettelijke minimum van 1,6 mm is het risico op ongevallen op nat wegdek zelfs al drie keer zo groot. In de ergste gevallen (0,5 mm en minder) neemt het risico op ongevallen zelfs toe met een factor zeven!

Hoe controleer je zelf je profieldiepte?

Daar bestaan enkele heel eenvoudige methodes voor.

De meest betrouwbare is een profielmeter, waarmee je op verschillende plaatsen kunt nagaan hoe versleten een band is. Dit eenvoudige gereedschap vind je in elke winkel waar autoaccessoires worden verkocht.

Andere oplossing: de slijtage-indicator. Dit kleine gekleurde blokje van 1,6 mm dik bevindt zich onder in de lengtekanalen. Zodra het zichtbaar wordt, moet de band vervangen worden.

Je kunt ook met een muntstuk van één of twee euro nagaan hoe diep het profiel is. Dit is echter de minst nauwkeurige methode, die we dan ook niet aanbevelen.

Twijfel je? Vraag het dan aan je bandenspecialist of garagist.