Hybride, plug-in of elektrische motor: wat is het verschil?

Hybride, plug-in of elektrische motor: wat is het verschil?

 

Om minder te verbruiken en dus minder te vervuilen, lijken technologieën op het vlak van hybridisatie en elektriciteit erg interessant. Maar weet jij wat er nu precies schuilgaat onder de motorkap van deze nieuwe generatie wagens?

De milieunormen nemen steeds draconischere proporties aan. Daarom zijn autobouwers minder vervuilende modellen gaan ontwikkelen en commercialiseren. Om het verbruik omlaag te krijgen, gaat er – afgezien van een lichter gewicht – niets boven de technologieën op het vlak van hybridisatie en elektriciteit. Hoe werken deze?

 

Hybride wagen: basisprincipes

De Toyota Prius was vijftien jaar geleden de pionier van de hybride wagens. De Prius is een hybride auto met een ‘klassieke’ verbrandingsmotor en één of meerdere elektrische motor(en). De elektrische motor werkt meestal enkel wanneer de wagen aan een lage snelheid rijdt. De wagen kan volledig elektrisch rijden voor erg korte afstanden. Het is in deze fase dat er brandstof kan worden bespaard. Soms kan de elektrische motor de verbrandingsmotor ook helpen wanneer deze snel moet optrekken.

De batterijen worden opgeladen in de remfases en tijdens het vertragen, wanneer de bestuurder ‘op de motor remt’.

 

Mild hybrid & Full hybrid

De familie van de hybrides bestaat uit:

  • de ‘mild hybrids’: de elektrische motor is enkel een hulpmiddel voor de verbrandingsmotor wanneer de bestuurder nadrukkelijk op het gaspedaal duwt. In dit geval kan de elektrische module het voertuig nooit alleen aansturen, aangezien het vermogen van de batterij te beperkt is. De module laat je vooral besparen op het verbruik en het budget, aangezien dit een vrij goedkope oplossing is.
    Een recent voorbeeld is de Renault Scenic Hybrid. Dit model is erg bijzonder omdat het met een dieselmotor is uitgerust, terwijl de overweldigende meerderheid van de hybride wagens – zowel mild als full – uitgerust zijn met een benzinemotor.
     
  • de ‘full hybrids’: het klassieke voorbeeld is de Toyota Prius. De full hybrids kunnen volledig elektrisch rijden voor relatief korte afstanden. De batterijen van deze wagens hebben een grotere capaciteit en het elektrisch beheersysteem is complexer dan bij een ‘mild hybrid’.

 


De gebruikte elektriciteit wordt zowel geproduceerd door de verbrandingsmotor als door de terugwinning van de energie die door het remmen en vertragen wordt gegenereerd.

De ‘full hybrids’ zijn dus krachtiger maar ook duurder dan de ‘mild hybrids’.

 

De plug-inhybride, een populair model

Zoals zijn naam het al zegt, is dit een hybride systeem waarvan je de batterijen oplaadt door ze aan te sluiten op een stopcontact. Dit stopcontact is ofwel hetzelfde als bij je thuis, of is een aangepaste versie om meer vermogen te leveren. De batterijen zijn groter dan voor een normale hybride. Door deze techniek beschikt de auto over een elektrische autonomie van om en bij de 50 km. Dat is voldoende voor een heuse rit door en buiten de stad!

Het ideale compromis voor:

  • Korte ‘elektrische’ verplaatsingen.
  • Lange afstanden dankzij de verbrandingsmotor.

Maar er zijn ook enkele nadelen:

  • Deze techniek is duurder dan een klassieke hybride.
  • Je moet een garage hebben of minstens een stopcontact.
  • In België zijn er onvoldoende openbare oplaadpalen.
  • Door de nieuwe belastingberekening lopen ze het risico afgestraft te worden als bedrijfswagen.

 

Elektrisch

Technisch gezien kan de werking niet eenvoudiger: een batterij, één of twee motoren en een transmissie tussen deze elementen. Alles wordt aangestuurd door het equivalent van een computer. Er is geen koppeling of versnellingsbak. Je moet enkel op het gaspedaal duwen en de auto beweegt zich voort.

Een elektrische motor heeft tal van voordelen vergeleken met een verbrandingsmotor:

  • Het rendement ligt veel hoger: bijna 90% tegenover minder dan 40% voor een verbrandingsmotor.
  • De elektriciteit wordt meteen omgezet om de wielen te doen draaien.
  • De aandrijving (de trekkracht) is meteen beschikbaar.
  • De onderdelen verslijten nauwelijks, dus de onderhoudskosten zijn minimaal.

De batterijen (lithium-ion) die vandaag worden gebruikt, garanderen een autonomie van 150 tot 400 km in functie van hun capaciteit.

De nadelen:

  • De autobouwers overschatten in hun communicatie altijd de autonomie. Reken 30 tot 40% minder bij een normaal gebruik!
  • Het hoge prijskaartje van de elektrische wagens is vooral te wijten aan de kost van de batterijen.
  • Je moet een garage hebben of minstens een bereikbaar stopcontact.
  • Er zijn niet genoeg openbare oplaadpalen.

 

Elektrisch met een range extender

Tot slot zijn sommige elektrische wagens uitgerust met een kleine verbrandingsmotor. Deze motor laadt enkel en alleen de batterijen op. De ‘range extend’ optie voor de BMW i3 is hier een voorbeeld van.

Reactie toevoegen