lpg cng

Wagens op LPG/CNG-gas. En als dit nu eens de beste oplossing was?

Wagens op gas horen tot de meest ecologische auto’s op de markt … En voor een schappelijke prijs. Als milieuvriendelijk je nauw aan het hart ligt, dan is dit type wagen voor jou weggelegd.

LPG en CNG: twee verschillende types gas

  • LPG (Liquid Petroleum Gas) is een bijproduct van de petroleumraffinage en bestaat uit een samengeperst mengsel van propaan en butaan met een druk van 5 tot 7 bar
  • CNG (Compressed Natural Gas) is dan weer aardgas (het gas dat we ook gebruiken om ons te verwarmen) en bestaat hoofdzakelijk uit methaan. Het kan ook afkomstig zijn van de biomethanisering van afval en wordt dan biogas genoemd. Samengeperst bij een druk tussen 200 en 300 bar en wordt gasvormig opgeslagen bij kamertemperatuur
  • Veiligheid: CNG-gas is lichter dan lucht. Wie op CNG rijdt, mag dus wel parkeren in ondergrondse parkeergarages.

 

Wie wordt de winnaar: LPG of CNG?

  • LPG is vandaag niet zo populair meer. CNG heeft al enkele jaren de fakkel overgenomen en dat is geen toeval:
  • Zo gebeurt de installatie in de fabriek met garantie van de constructeur
  • Ja, een CNG-tank is zwaarder, maar ook beter ingebouwd
  • Bovendien is CNG veel milieuvriendelijker. De CO2-uitstoot is bijvoorbeeld 27% lager dan bij benzine. Omdat de brandstof vrijwel geen zwavel bevat, stoot CNG ook veel minder giftige stoffen (60% minder NOx) en fijn stof uit (-99% volgens de federatie die de brandstof promoot)
  • Een motor op CNG draait nog stiller dan een motor op benzine.

 

De kost van een voertuig op gas

Bij aankoop moet je rekenen op een meerprijs van zo'n 2.000 euro in vergelijking met een benzineversie. De onderhoudskosten zijn ongeveer gelijk. Voor ons is CNG een van de beste oplossingen voor wie een goede combinatie wil tussen kostprijs, rijgemak en milieuvriendelijkheid.

 

Fiscaliteit van een voertuig op gas

In Brussel en Wallonië:

- Voor LPG is de belasting op de inverkeerstelling lager en ook één bonus malus categorie lager. Extra belasting voor wie op LPG rijdt: van 89,16 tot 208,20 euro afhankelijk van de cilinderinhoud en het fiscale vermogen.

- Voor CNG in Wallonië is er enkel een premie van 500 euro die wordt toegekend door distributienetbeheerders Ores en Resa. In Brussel is er helemaal niets voorzien.

 

In Vlaanderen:

  • Extra belasting voor wie op LPG rijdt: van 89,16 tot 208,20 euro afhankelijk van de cilinderinhoud en het fiscaal vermogen  
  • Voor CNG betaal je geen BIV en verkeersbelasting voor wagens met maximaal 11 fiscale pk.

Het voordelige CNG is goedkoper dan de klassieke brandstoffen. Voorbeeld: het warmterendement van 1 kg CNG is het equivalent van:

  • 1,5 l benzine
  • 1,3 l diesel
  • 2 l LPG

Een VW Polo op CNG verbruikt bijvoorbeeld 3,1 kg/100 km, wat neerkomt op +/- 3,20 euro voor een rit van 100 km! Wie een LPG-systeem laat inbouwen, moet rekening houden met een hoger verbruik dan een benzinemotor. Met een prijs van 0,52 euro per liter kom je daardoor uiteindelijk iets duurder uit dan met CNG.

 

Voordelen van een wagen op gas

  • Rijplezier van een benzinemotor met een lager verbruik
  • CNG: geïnstalleerd in de fabriek (garantie + betrouwbaarheid)
  • Prijs van een volle tank
  • De meest milieuvriendelijke fossiele brandstof op de markt
  • Gebruiksgemak (automatische overschakeling van gas op benzine)

 

Nadelen van een wagen op gas

  • Te weinig CNG-stations in België (vooral in Wallonië)
  • Nauwelijks of geen CNG in bepaalde Europese landen (Frankrijk, Spanje …)
  • LPG: installatie achteraf (betrouwbaarheid/garantie)
  • LPG: extra jaarlijkse belasting
  • LPG: iets hoger verbruik dan CNG
  • LPG: verboden in (private en openbare) ondergrondse parkings