benzine

Wagens op benzine hebben de wind in de zeilen!

Benzine is de populairste brandstof aan het worden in ons land. Dat heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?

  • Door de verhoging van de accijnzen op diesel door de politieke wereld
  • De autofabrikanten bouwen tegenwoordig benzinemotoren die (bijna) zo aangenaam zijn als een dieselmotor. Daar slaagden ze eerder al in qua lawaai en trillingen, maar de nieuwe motoren doen het dankzij turbo's en elektronische verbeteringen ook heel wat beter op het vlak van vermogen en koppel.
  • Een benzinemotor is goedkoper om te produceren en te onderhouden en is bovendien lichter.
  • Bijtanken kan zowat overal, of je nu korte of (zeer) lange ritten doet.

 

Schadelijke deeltjes zoals bij een diesel

Wie met een benzineauto rijdt zoals met een diesel (optrekken door het gaspedaal diep in te drukken) of er een dynamische of sportieve rijstijl op nahoudt, zal zijn verbruik spectaculair zien stijgen. En dan praten we nog niet over de populaire SUV's die altijd meer zullen verbruiken dan hun dieseltegenhangers.

Op milieuvlak stoot een benzinemotor meer CO2 uit dan een diesel, maar minder giftige gassen en fijn stof. Studies tonen echter aan dat de (recente) motoren met directe benzine-injectie veel meer fijn stof uitstoten (evenveel als een diesel of zelfs meer). Dat vraagt dus om een filter en die ook is voorzien op alle motoren die voldoen aan de Euro 6-norm.

Tip: volg een cursus brandstofbesparend rijden om je wagen optimaal te gebruiken en minder te betalen aan de pomp.

 

Benzinemotor: kosten en fiscaliteit

  • De BIV hangt in Vlaanderen af van de emissienorm, de CO2-uitstoot, de brandstof, het fiscale vermogen en de ouderdom van het voertuig.
  • In Wallonië en Brussel wordt de belasting berekend op basis van het fiscale vermogen en de motor. De jaarlijkse verkeersbelasting wordt in Brussel en in het zuiden van het land berekend op het aantal fiscale pk's, terwijl Vlaanderen dezelfde criteria hanteert als voor de BIV.

Vreemd genoeg is het met dit systeem veel interessanter om te kiezen voor een benzinemotor met een grote cilinderinhoud in Vlaanderen dan in Wallonië.

 

Kost benzinewagen: goede reden om de aankoop te overwegen

Zowel in aankoop als gebruik is een benzine interessanter dan een diesel als je niet meer rijdt dan 25.000 km/jaar. Hoewel het verbruik wat hoger ligt (1 tot 1,5 l/100 km voor een gemiddelde wagen), is een benzine 1.500 tot 2.000 euro goedkoper en speelt het toenemende verschil aan de pomp (+/- 15 cent/liter) steeds meer in het voordeel van benzine.

 

Type auto: doorslaggevend

Een belangrijk aspect is het type wagen. Voor grote gezinswagens, SUV's en terreinwagens blijft diesel interessant net omdat deze modellen door hun omvang en gewicht het verbruik van een benzinemotor de hoogte injagen (tot 9-10 liter of zelfs meer). In dat geval kan het een betere keuze zijn om te opteren voor een plug-inhybride.

 

Voordelen van een benzinemotor:

  • Duidelijke verbeteringen op het vlak van verbruik
  • Worden steeds aangenamer (turbo, stop-start …)
  • Stille en zacht draaiende motoren
  • Goedkoper in aankoop en onderhoud dan een diesel

 

Nadelen van een benzinemotor:

  • Verbruiken nog altijd meer dan een diesel
  • Hogere CO2-uitstoot dan een diesel
  • Kleiner rijbereik (vergeleken met diesel)
  • Betrouwbaarheid kleine benzinemotoren met turbo op lange termijn

Blog