Image
Waarom kiezen voor de elektrische fiets in plaats van de auto?
Het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer is bij ons kleiner dan in Nederland of Denemarken. De elektrische fiets kan daar verandering in brengen, want hij sloopt een heleboel drempels waar gebruikers van een gewone fiets tegen opkijken.

Elektrische fietsen worden steeds populairder. In 2016 waren al vier van elke tien verkochte fietsen elektrisch, zo blijkt uit een enquête van fietsbeurs Velofollies bij 1.497 fietshandelaars. In het begin waren elektrische fietsen meer bestemd voor oudere fietsers, die dankzij de elektromotor een steuntje in de rug kregen bij hun fietstochtje. Intussen kiezen ook jongere fietsers steeds vaker voor een elektrische fiets. Volgens de cijfers van Velofollies is 38% van wie een elektrische fiets aanschaft, jonger dan 50. Deze e-bikes worden voor recreatie gebruikt, maar ook voor woon-werkverkeer, om boodschappen te doen, om kinderen van en naar de opvang of school te brengen enz.

 

Tijd winnen

 

Meer dan de helft van de Belgische werknemers woont op minder dan 10 kilometer van het werk. De gemiddelde woon-werkafstand in België bedraagt 19 kilometer. Het gemiddelde wordt echter opgedreven door een relatief kleine groep die elke dag over een lange afstand pendelt (meer dan 50 kilometer). Op een afstand van tien kilometer in een stedelijk of voorstedelijk gebied is een gewone fiets niet veel trager dan een auto. Toch ligt het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer in België relatief laag. Er kunnen goede redenen zijn waarom naar het werk fietsen niet haalbaar is. Maar voor de vaakst gehoorde bezwaren kan een elektrische fiets soelaas brengen. De Onderzoeksgroep Energie & Automatisering van de KU Leuven heeft de effectieve snelheid van verschillende verplaatsingsmiddelen vergeleken op meerdere trajecten in de Gentse binnenstad. De ‘speed pedelec’ bleek de snelste te zijn.

 

Besparen

 

De motor en de batterij maken een elektrische fiets duurder dan een gewone fiets. De kosten voor gebruik zijn echter beduidend lager dan bij een auto. Een volledige laadbeurt van de batterij kost een paar eurocent en duurt (afhankelijk van het model) 3 tot 12 uur. Overigens zijn bijna alle batterijen van elektrische fietsen uitneembaar. Je kan ze dus losmaken en thuis of op je werk opladen. Speciale laadpalen zoals voor elektrische auto’s zijn niet nodig. De werkgever kan een deel van de aankoopprijs compenseren door het toekennen van een fietsvergoeding voor de woon-werkverplaatsingen. Deze fietsvergoeding is vrijgesteld van belastingen en bijdragen voor de sociale zekerheid tot een bedrag van 22 eurocent per kilometer. Spijtig genoeg is dit voordeel niet verplicht en nog niet van toepassing op de ‘speed pedelec’.

 

Transpireren krijgt geen kans

 

Als je stevig doorfietst, begin je te zweten. In de zomer omdat het warm is, in de winter omdat je warm ingeduffeld bent. Natuurlijk wil niemand onfris op het werk verschijnen en heus niet elk bedrijf heeft aangepaste omkleed- en doucheruimtes voor zijn werknemers. Met een elektrische fiets heb je dat probleem niet. Dankzij de trapondersteuning haal je met minder fysieke inspanning een constante hoge snelheid, ook bergop en zelfs met tegenwind. VRT-weerman Frank Deboosere – zelf een fervent fietser – houdt op zijn blog bij hoe vaak hij zelf met regen te maken krijgt. In 2016 zat hij 838 uur op de fiets, waarvan 51,9 uur in de regen – dat is 6,2% van de tijd. En als het regent, zorgen een goede regenjas, regenbroek en waterdichte fietstas dat je droog blijft. Moderne regenkledij ‘ademt’ ook, zodat je niet het gevoel hebt dat je in een sauna zit.

De mobiliteit in ons land gaat van kwaad naar erger. De elektrische fiets kan een interessant alternatief zijn.  Nog niet overtuigd? Lees de getuigenissen van Grzegorz en Mart.