vlucht gemist

Vliegtuig gemist? Dit zijn je rechten (en plichten)!

Een van de grootste nachtmerries van elke vakantiegangers: het vliegtuig missen. Wat nu? Wat zijn je rechten? Maar ook: wat zijn je plichten? Dit is wat je moet weten en wat je kan of moet doen als je je vlucht mist.

Dat je vliegtuig missen vervelend is, is zacht uitgedrukt. Je vakantie begint dan per definitie in mineur en bovendien staat jou een hoop gedoe en stress te wachten omdat je ganse planning in de soep draait. Maar ook op de terugweg kan het misgaan. We schetsen 5 scenario’s en wat je vervolgens in die situaties moet doen of mag verwachten.

 

1. Eigen schuld, dikke bult

Onverwachte file, wekker niet afgegaan, wilde staking bij het openbaar vervoer… Het kan iedereen overkomen, maar op de luchthaven zal jou toch kurkdroog meegedeeld worden dat je ondanks alles op tijd aanwezig moet zijn. Ja, je hoort zelfs te weten dat het op bepaalde momenten – zoals tijdens vakantieperiodes – héél erg druk kan zijn aan de incheckbalies.

Zorg dus dat je een buffer hebt ingebouwd en eventueel een plan B in gedachten hebt. Zoals een vriend of familielid dat in stand-by staat voor het geval iets fout loopt, of een hotel boeken vlakbij de luchthaven omdat je vlucht heel vroeg vertrekt (en er dus geen openbaar vervoer beschikbaar is).

Bang dat je wekker niet afloopt? Zet er twee en bel elkaar op als het reisgezelschap niet op één adres woont. Neem ook je reisdocumenten goed door want ‘fout gelezen’ zal jou geen stap verder helpen op de luchthaven. Je zal in alle voornoemde gevallen sowieso zelf een nieuw en duurder ticket moeten aanschaffen. Start je vakantie in alle rust en kom ruim op tijd om eventuele pech onderweg of ter plaatse te kunnen opvangen.

 

2. Niet je eigen schuld?

Wees verstandig: neem een annulatieverzekering. Vermits vakanties vaak lang op voorhand worden geboekt, bestaat er altijd een kans dat het fout gaat zonder dat je dat kon voorspellen. Een ernstige ziekte, het overlijden van een naaste, tweede zit, een ontslag, een nieuw arbeidscontract, aanzienlijke materiële schade aan je woning, … je kunt je er gelukkig tegen indekken.

 

3. Aansluiting gemist

Ook dàt kan gebeuren en doorgaans heb je zoiets zelf niet in de hand. Als je je aansluiting mist omdat je vorige vlucht vertraagd werd, dan moet de luchtvaartmaatschappij wel degelijk voor een oplossing zorgen. Wend je tot de informatiebalie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven.

Let wel: als je afzonderlijke vluchten hebt geboekt bij verschillende maatschappijen, besef dan dat luchtvaartmaatschappijen de verantwoordelijkheid niet op zich zullen nemen.

Als het wel één enkele boeking betreft, weet dan dat je binnen Europa recht hebt op een eventuele schadevergoeding. De compensaties kunnen oplopen tot 600 euro per passagier maar die centen innen, is helaas geen sinecure. Gelukkig kun je je ook hier voor laten verzekeren. Zoals met de Touring Fly Zen formule die onderdeel is van onze No Stop Fullannulatieverzekering.

Opgelet: als je vlucht uit verschillende segmenten bestaat, zoals een tussenlanding in Parijs bijvoorbeeld, rep je dan niét naar Parijs (met de trein, auto, taxi, …) om alsnog daar het vliegtuig te nemen. Want als je je eerste segment mist, dan worden de volgende segmenten automatisch geannuleerd. Dat geldt ook voor de retourvlucht. Dus mocht je toch op een alternatieve manier – met de trein bijvoorbeeld – naar je bestemming reizen, weet dan dat je retourvlucht per definitie werd gecanceld en je dus een nieuw ticket zult moeten boeken.

 

4. Foutje van de touring operator

Heeft jouw reiskantoor een fout gemaakt? Zoals verkeerde vluchtinformatie doorgespeeld? Het spreekt voor zich dat je hier zelf niet voor verantwoordelijk bent. Neem dus onmiddellijk contact op met je reiskantoor of touroperator. Vaak kan dat op de luchthaven zelf.

 

5. Vlucht gecanceld

Je bent wél op tijd, je staat aan de gate en je bent er hélemaal klaar voor en dan hoor je door de luidsprekers dat je vlucht werd geannuleerd

Het goede nieuws: de luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het vinden van een oplossing. Het slechte nieuws: dit geldt niet bij overmacht. En laat nu net die ‘overmacht’ niet altijd duidelijk zijn. Een onweer? Een aardbeving op je bestemming? Terrorisme? Ja, dat is allemaal overmacht.

Maar is staking overmacht? Dat hangt van veel factoren af. Weet echter dat je als consument heel erg zwak staat tegenover de grote luchtvaartmaatschappijen. En vergeet ook niet dat bepaalde luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair, zelfs stakingen onder de eigen rangen als ‘overmacht’ beschouwen. Juristen vinden alvast van niet en werken aan een oplossing.

De meest eenvoudige oplossing ligt trouwens voor de hand: neem een annulatieverzekering. De kost weegt niet op tegen de eigen inspanningen die je moet leveren als het fout gaat. Bovendien is het als consument quasi onmogelijk om het op te nemen tegen de bureaucratie van grote (luchtvaart)maatschappijen.

Reactie toevoegen

Blog