Image
zelfvertrouwen op het stuur

De cijfers liegen er niet om: 90% van de ongevallen wordt veroorzaakt door een fout van de automobilist en niet door een technisch defect aan de wagen of een onaangepaste wegeninfrastructuur. Reden te meer om je rijgedrag te verbeteren …

Tijdens de herfst is het op de weg opletten geblazen, zeker als je weet dat er heel wat meer ongevallen gebeuren in deze periode van het jaar. De diverse redenen voor die toename zijn vaak herkenbaar voor ons, automobilisten. Toch zeggen we nog té vaak: dat overkomt mij niet, ‘ik rij veilig’ of ‘ik heb heel wat rijervaring’ … Dat kan misschien wel zo zijn, maar niemand is perfect. We geven je daarom graag wat advies en enkele tips om veiliger de weg op te gaan. Kleine veranderingen waar je op kunt letten om nog beter te rijden.

   1. Kleed je uit voor het rijden!

Een tip die misschien apart klinkt … maar toch niet te verwaarlozen is! In herfst en winter kleden we ons vaak warm aan. Hoe kouder het buiten is, hoe meer laagjes kleren we aantrekken. Een dikke jas, een sjaal, een muts. Handschoenen? Perfect om de koude buitentemperaturen te trotseren, maar een no-go achter het stuur. Kortom, je trekt het best een paar kledingstukken uit die je handelingen in de auto zouden kunnen beperken, zeker wanneer je een lange rit voor de boeg hebt. Een tip die beslist kan helpen om ook de volgende tip gemakkelijker in acht te nemen … 

   2. Een aangepaste houding achter het stuur

Elke beweging in de auto kan ervoor zorgen dat je de controle over het stuur verliest. Om veilig in de auto plaats te nemen, is het belangrijk om de perfecte houding in de bestuurderszetel te vinden. Doorgaans zijn dit de meest gemaakte beginnersfouten:

  • bovenlichaam te ver van het stuur;
  • armen die te hard gestrekt zijn;
  • stoel te ver naar achteren geleund;
  • handen verkeerd op het stuur geplaatst;
  • linkervoet plat op de grond.

Om die fouten te vermijden of tegen te gaan, volg je best het volgende advies:

  • Zet je rugleuning zo verticaal mogelijk.
  • Zit goed diep in je zetel. Vanuit die positie moet je je koppelingspedaal kunnen indrukken zonder je voet te veel te moeten strekken.
  • Plaats je schouders tegen de leuning van je stoel en leg je armen gestrekt op het stuur. Wanneer je polsen op het stuur kunnen rusten, zit je op de ‘perfecte’ afstand van je stuur.
  • Leg je handen langs beide kanten van het stuur op ‘9.15 uur’ of ‘10.10 uur’.
  • Zet je linkervoet onderweg altijd op het voetsteuntje links wanneer je geen manoeuvres uitvoert. Het steuntje is er speciaal voor gemaakt en het helpt je om stevig in je stoel te zitten. Zo zorg je ervoor dat je letterlijk één wordt met je wagen.

   3. Je zicht en je ogen: je eigen levensverzekering

We hebben het al aangehaald in een vorig artikel: 90% van de informatie die je nodig hebt om te rijden, komt binnen via je zicht. Als je niet goed weet hoe je zicht eraan toe is, kan een bezoekje aan de oogarts of opticien je helpen om eventuele gebreken op te sporen en een oplossing te vinden.

Overigens is je blik op de weg een belangrijk onderdeel van een goed zicht. Let daar dus op wanneer je met de wagen rijdt. We geven je enkele tips:

  • Kijk ver vooruit. Bij druk verkeer kijk je niet alleen naar de achterkant van de wagen voor je, maar ook zo ver mogelijk vooruit om te anticiperen op het (rem)gedrag van andere voertuigen.
  • Kijk naar het punt waar je heen wil rijden, de ‘uitgang’. Kijk dus nooit naar het obstakel dat zich voor je wagen bevindt!
  • Voor je een bocht neemt, zoek je het einde en focus je daarop. Je armen volgen automatisch je beweging.
  • Draai je hoofd mee, en niet enkel je ogen, als je het einde van een bocht viseert. Wanneer je je hoofd meedraait, geeft dat aan je hersenen een signaal om die richting te volgen!

   4. Een extra rijopleiding, op elke leeftijd

Jonge automobilisten moeten na het behalen van hun rijbewijs een extra rijopleiding volgen om ‘defensief of preventief’ te leren rijden. Op dat moment zijn we namelijk het meest vatbaar om bij te leren, zonder invloed van allerlei vorige ervaringen op de weg. Het is net als leren tennissen of skiën: het is moeilijk om oude gewoontes af te leren of te veranderen!

Toch is het niet onbelangrijk om op welke leeftijd ook een bijkomende rijopleiding te volgen. Voor enkele honderden euro’s kun je al snel flink wat basisregels bijleren. Op een afgesloten terrein kun je praktijkoefeningen uitvoeren om te voelen wat moderne wagens tegenwoordig allemaal kunnen. En daarnaast leer je ook je eigen gedrag (en valkuilen) onder de loep te nemen.

In een (halve) dag tijd word je uiteraard geen professioneel autopiloot, maar je zult wel veel bewuster omgaan met de gevaren op de weg in de herfst of in de winter.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …