cameras_radars

Verwar camera’s niet met snelheidscamera’s!

Steeds meer lezers vragen ons of de tijdelijke camera’s die langs onze wegen geplaatst worden ook nieuwe flitspalen zijn. Wie doet wat? Wij zochten het voor je uit.

Of het nu in Vlaanderen, Wallonië of Brussel is, je komt ze tegenwoordig regelmatig tegen. En met “ze” bedoelen we de camera’s en andere toestellen om nummerplaten te lezen die langs onze wegen en snelwegen opgesteld staan. Maar in tegenstelling tot snelheidscamera’s, zij het vast of mobiel, staan deze toestellen er niet om snelheidsovertredingen te beboeten. Meestal hebben ze totaal geen bescherming, in tegenstelling tot de lasertoestellen van het ‘Lidar’-type (een acroniem voor ‘light detection and ranging’) die door de autoriteiten tijdelijk langs de kant van de weg geplaatst worden. Een klein doosje voor de batterij, een paar kabels, een mat en de fameuze camera, meer materiaal zit er niet in de meest rudimentaire toestellen. Andere zijn dan weer permanent bevestigd aan palen, over bruggen enzovoort.

 

Waar dient dit allemaal voor? In de meeste gevallen gaat het om het tellen van het verkeer en om het lezen van kentekenplaten op een bepaald stuk weg. En dat om verschillende redenen:

  • De reistijden meten van het ene punt naar het andere
  • Verkeerspieken analyseren
  • De aard van het verkeer analyseren (auto's, vrachtwagens, ...)
  • De lage-emissiezones controleren
  • De maximale snelheid aanpassen (variabele displays)
  • De doorkomst registreren van vrachtwagens die kilometerheffing verschuldigd zijn

 

Op termijn zal men met sommige van deze toestellen ook de parkeerplaatsen op snelwegen kunnen beheren. Dit wordt bevestigd door Sofico, het bedrijf dat instaat voor de Waalse snelwegen: “Deze camera’s stellen ons in staat om de verschillende vrachtwagens, bestelwagens enzovoort te identificeren. Zo zullen we de bestuurders in real time op de hoogte kunnen houden van de beschikbare plaatsen. En omdat deze camera's de snelheid van voertuigen kunnen meten, zullen ze ook deel uitmaken van toekomstige ontwikkelingen voor connected cars. Op die manier zal de automobilist te allen tijde met zekerheid weten wat de opgelegde snelheid is op de plaats waar hij zich bevindt.”

 

Maar deze camera's kunnen uiteraard ook gebruikt worden om het verkeer te monitoren en om sneller te kunnen ingrijpen bij een ongeval. Het is ook mogelijk om de beelden te bewaren, zodat de politie ze in specifieke gevallen – bij een spookrijder bijvoorbeeld – kan gebruiken.

 

Hoe onderscheid je een ‘gewone’ camera van een snelheidscamera?

Het is vooral een kwestie van uiterlijk. De toestellen waar wij het over hebben – deze camera’s die op bepaalde flitspalen lijken – herken je vooral aan het feit dat ze niet beschermd zijn. Wanneer je een simpele paal ziet met daarop het equivalent van een grote metalen doos, zonder enige “bepantsering”, dan is het geen snelheidscamera om je te verbaliseren. Het feit dat deze installaties tijdelijk zijn, wijst er ook op dat het gaat om materiaal dat bedoeld is om het verkeer te meten. Maar het wordt ingewikkelder wanneer het gaat om permanente installaties en de camera’s heel sterk op elkaar lijken. Denk daarbij vooral aan radars voor trajectcontrole die met name in Vlaanderen erg populair zijn. Hier vind je trouwens de geactualiseerde kaart van alle radars/trajectcontroles, reeds geïnstalleerd en in voorbereiding.

 

Snelheidsbeperkingen respecteren

Dit alles leidt bij automobilisten uiteraard tot enige verwarring. De beste manier om onaangename verrassingen te vermijden, is te allen tijde de maximale snelheid respecteren. Maar de autoriteiten moeten ook zo consistent mogelijk zijn als het gaat om het bepalen van snelheidsbeperkingen, en ze vooral duidelijk aangeven. En dat is nog lang niet overal het geval.

Reactie toevoegen