Trajectcontrole in gans Vlaanderen tegen 2018

Trajectcontrole in gans Vlaanderen tegen 2018

De Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts wil tegen 2018 op quasi alle Vlaamse gewestwegen trajectcontrole invoeren. Op 240 plaatsen worden nieuwe camera’s geïnstalleerd. De camera’s komen er op vraag van de minister van Binnenlandse Zaken.

Op dit ogenblik wordt trajectcontrole enkel toegepast in Gentbrugge, Erpe-Mere en in de Waaslandtunnel. Maar daar komt in versneld tempo verandering in want vicepremier en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken heeft groen licht gekregen voor de installatie van zogeheten ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) op 240 plaatsen. Deze komen er voornamelijk voor opsporing van misdadigers en terroristen maar diezelfde camera’s kunnen ook ingezet worden voor trajectcontrole, aldus Ben Weyts.

 

Wat is een trajectcontrole?

Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten tussen twee punten. De nummerplaat wordt automatisch herkend aan het begin van het traject en die informatie wordt vervolgens doorgestuurd naar de federale politie. Althans als de gemiddelde snelheid van het voertuig hoger ligt dan de toegelaten snelheid. De camera’s detecteren ook geseinde wagens en pechstrookrijders.

 

Momenteel is er trajectcontrole op deze gewestwegen in Vlaanderen:

  • E17: vanaf Gentbrugge richting Kortrijk
  • E17: vanaf Gentbrugge richting Antwerpen
  • E40: tussen Erpe-Mere en Wetteren in beide rijrichtingen
  • Waaslandtunnel in Antwerpen

 

De minister liet zich echter ook ontvallen dat trajectcontroles niet overal de flitspalen kunnen vervangen. Op specifieke plaatsen is het plaatsen van trajectcontrolesystemen technisch namelijk niet mogelijk: zoals onder meer in bochten in verkeerswisselaars, ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten. Meer (technische) informatie vind je op de website van de Vlaamse Overheid.

Reactie toevoegen