Slimme camera’s: ze zijn overal!

Slimme camera’s: ze zijn overal!

ANPR-bewakingscamera’s schieten in ons land als paddenstoelen uit de grond. Deze technologische juweeltjes blijven ons verrassen, of ze nu preventief of repressief gebruikt worden. Waarvoor dienen ze en hoe werken ze? Een gebruiksaanwijzing …

 

Sinds 1 juli mogen de nieuwe “ANPR”-camera’s dankzij een aantal koninklijke besluiten een hele reeks verkeersovertredingen constateren. Met daar bovenop hogere bijhorende boetes. In een eerder artikel over hetzelfde onderwerp legden we uit dat je deze nieuwe “slimme” camera’s niet mag verwarren met automatische snelheidscamera's. We staan hier even stil bij de werking van deze beruchte camera’s en bij waartoe ze allemaal in staat zijn. Om duizelig van te worden …

 

Hoe werkt het?

ANPR (Automatic Number Plate Recognition) combineert eigenlijk twee camera’s: één kleuren- en één infraroodcamera. Met dit duo kan zowel de globale omgeving (“klassieke” camera) als de kentekenplaat (infrarood) geregistreerd worden. Infrarood verkleint de risico’s op storingen, zoals duisternis, regen, sneeuw of opspattend water. De kentekenplaatgegevens worden geanalyseerd met alfanumerieke herkenningssoftware en vergeleken met officiële databases. Uiteraard is dit allemaal strikt gereguleerd, om inbreuken op de privacy te vermijden.

 

Statisch of dynamisch

Het grote publiek leerde deze camera’s kennen toen er reportages verschenen over politieauto’s die door de straten van grote steden zwierven. Daarbij kon één team een groot aantal voertuigen controleren, geparkeerd en zelfs in beweging. Deze auto’s zijn meestal uitgerust met 4 camera’s: 2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant, aan elke zijde van het voertuig voor een volledige scan van de straat. Ook de diensten die parkeerterreinen beheren (en dus afhangen van de gemeenten) gebruiken dit type camera. Dit zijn allemaal “dynamische” camera’s. Maar de explosieve groei van deze toestellen zien we in hun “statische” gebruik langs onze wegen en snelwegen. Gemonteerd bovenop bruggen, op vaste masten en soms zelfs op rollend materieel om ze snel van de ene plaats naar de andere te kunnen verplaatsen.

 

Niet alleen berekenen en vaststellen, maar ook bestraffen

ANPR-camera’s kunnen gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Waaronder deze:

 

  • Statistische gegevens: deze camera’s meten de verkeersdichtheid en onderscheiden vrachtwagens van auto’s of tweewielers. Ze kunnen de autoriteiten helpen om beter de verkeersstromen te beheren in functie van werktijden, wegenwerken enzovoort. Een ander voorbeeld: Sofico, het bedrijf dat instaat voor de Waalse snelwegen, zal het gebruiken om vrachtwagens, bestelwagens en andere “professionele” voertuigen te identificeren aan de ingang van parkings. Zo kunnen de chauffeurs in real time op de hoogte gehouden worden van de beschikbare plaatsen.

 

  • Vaststellen en bestraffen: sinds 1 juli kunnen deze camera’s dus een hele lijst overtredingen vaststellen. Meer bepaald in de verkeerde richting in een eenrichtingsstraat rijden, een kruispunt oprijden in de wetenschap dat men daar stil zal staan en het verkeer zal hinderen of een rotonde blokkeren. Maar ook verkeersborden niet respecteren, inhaalverboden negeren enzovoort.

 

  • Andere overtredingen. Volgens verschillende media was het bij het opstellen van de koninklijke besluiten met betrekking tot deze camera’s de bedoeling om hun gebruik uit te breiden naar de strijd tegen gsm-gebruik aan het stuur of het niet dragen van de veiligheidsgordel. Maar deze projecten werden (tijdelijk) afgeblazen omdat de technologie nog niet helemaal op punt staat. Het resultaat lijkt onvermijdelijk, maar het is aan de toekomstige federale minister van Mobiliteit om deze dossiers af te ronden. Kortom, wordt vervolgd!

 

  • Lage-emissiezones en spitsheffingen. Sinds een aantal jaren hebben tal van steden lage-emissiezones ingevoerd en zo de toegang ontzegd aan de meest vervuilende voertuigen. In België was dit het geval voor Antwerpen, later gevolgd door Brussel. Het zijn diezelfde ANPR-camera’s die deze verkeersstromen controleren. En de recente discussies rond de vorming van de Brusselse regering laten er geen twijfel over bestaan: ooit zullen deze camera’s ook gebruikt worden om een kilometerheffing aan te rekenen om in Brussel te rijden.

Blog