Image
nmbs

De NMBS heeft haar reglementering over de vervoersvoorwaarden teruggebracht van meer dan 250 naar minder dan 25 pagina’s. Meteen hoopt de NMBS voortaan een pak klantvriendelijker uit de hoek te kunnen komen.

De NMBS stelt dat de genoemde reglementering grondig herwerkt is tot een eenvoudig, transparant en gemoduleerd document. 

De bestaande complexe structuur van de vervoersvoorwaarden nam maar liefst 250 pagina’s in beslag. Nu is het document van vervoersvoorwaarden nog amper 23 pagina’s dik maar nog steeds volledig. 

De belangrijkste verbetering is ongetwijfeld de afschaffing van de vele klantonvriendelijke regels. Een aantal van deze regels behoren sinds 1 februari 2017 tot het verleden:

  • Klanten die hun abonnement thuis vergeten zijn en een boeteformulier krijgen, betalen niet langer 8 euro aan administratiekosten. Voorwaarde is dat ze zich binnen de 14 dagen aan een loket melden met een abonnement dat geldig was op de dag van de vaststelling
  • Reizigers die zich plots bedenken en hun reis in laatste instantie willen afzeggen, betalen geen 5 administratiekosten meer. Al wat ze moeten doen, is zich binnen het half uur melden aan een loket en daar de terugbetaling aanvragen
  • Abonnees konden hun treinreis al onderbreken* maar dat is voortaan ook mogelijk voor reizigers met een gewoon biljet. Er moet dus niet langer een zogeheten ‘via’ biljet worden aangekocht

Meer informatie over de veranderingen en verbeteringen vind je op Van A naar Beter.

* Enkel van toepassing op het kortste traject tussen A en B.