Motorrijders: veilig op weg in de lentezon

Motorrijders: veilig op weg in de lentezon

 

Na een lange winter ben je eindelijk klaar om je geliefde motor of scooter uit de garage te halen. Maar wees voorzichtig! Motorrijden is niet zoals fietsen: je vergeet makkelijk de technieken. Met onze tips neem je een goede start.

Voor het beste rijadvies hebben wij contact opgenomen met Bert Vanherf, instructeur rijvaardigheid en veiligheid bij ProMove, de organisatie waarmee Touring samenwerkt voor de DriveSafely opleidingen.

 

1. Neem je tijd

"Na een paar maanden inactiviteit voelt je lichaam de motor of scooter niet meer op dezelfde manier aan", legt de tweewielerspecialist uit. "Je moet de tijd nemen om je machine opnieuw te leren kennen. Het is een kwestie van gedurende een paar honderd kilometer behoedzamer te rijden. Varieer de routes: door 100 kilometer rechtdoor op de snelweg te rijden, krijg je minder ervaring dan op een korte tocht vol bochten langs plattelandswegen.

 

2. Gebruik de juiste remtechniek

"Zelfs in noodgevallen kun je niet geïmproviseerd remmen", verduidelijkt Bert Vanherf. "Daarom pakken we dit onderwerp altijd aan in onze opleidingen. De gouden regel is om alleen te remmen als je machine rechtop staat: als de machine vóór het remmen gekanteld is, zul je vrijwel zeker vallen. Neem dus ook bij een noodstop de tijd om recht te trekken. Houd ook een rechte lijn aan tijdens het remmen: hoe stabieler je tweewieler, hoe stabieler en efficiënter je remt. Vergeet evenmin dat de twee remmen niet dezelfde rol hebben: de voorrem is er voor de remkracht. De achterrem wordt gebruikt om te vertragen of te stabiliseren. Zet voor een optimaal resultaat de druk goed tussen de twee.

 

3. Leer je bochten correct te nemen

"In bochten is de juiste techniek net zo essentieel", aldus Bert Vanherf. "Voor je veiligheid mag je nooit in een bocht remmen. Bereid dus de bocht voor en pas je snelheid aan voordat je begint te draaien. Vandaar het belang om zo ver mogelijk te kijken: zo kun je beter anticiperen op je traject. Begin aan de buitenkant van de bocht en blijf daar tot je het einde van de bocht ziet. Op dat punt kun je lichtjes accelereren en naar binnen schuiven. Let op: wanneer ik 'aan de buitenkant' zeg, vergeet dan niet dat je de witte lijn niet mag overschrijden. Denk ook aan voertuigen die uit de andere richting komen!

 

4. Langzaam manoeuvreren: hou je voeten op de voetsteunen

"Alle langzame manoeuvres houden ook een risico in", licht Bert Vanherf toe. "En het grootste risico is dat je je voeten laat hangen om te stabiliseren. Dat is een vergissing. Als dat het geval is, kun je niet meer bij de achterrem. Als je dan moet remmen, zal dat veel abrupter zijn, omdat je alleen de voorrem ter beschikking hebt. Vergeet niet dat je met de achterrem de motor veel meer stabiliseert! Bovendien is het belangrijk om in contact te blijven met je machine om je evenwicht te bewaren.” Het laatste bepalende element voor langzame manoeuvres is de bediening van de koppeling. "Ook hier is een kleine inhaalklas niet nutteloos: koppelingsmanagement is een subtiele techniek die je snel vergeet!

 

5. Zorg voor een goede uitrusting, vooral bij regenweer!

"Jouw persoonlijk aanvoelen speelt een belangrijke rol bij het omgaan met moeilijke situaties", legt onze specialist uit. "Als je doorweekt bent en het koud hebt, zal je stemming tot op het nulpunt zakken. Dus investeer zeker in waterdichte uitrusting. Jammer genoeg is dat in ons land geen overbodige luxe! Kies voor lichte kleuren en reflecterende strips: je hebt minder volume dan een auto, waardoor je minder zichtbaar bent! Overweeg ook om je vizier uit te rusten met een anti-dampscherm, zoals een pinlock. Een duidelijk gezichtsveld is inderdaad cruciaal voor je veiligheid. En als je ondanks die voorzorgsmaatregelen verrast wordt door damp, open dan je helm lichtjes om het vizier te ventileren."

 

6. Ga altijd uit van het ergste

"Als je een bocht ingaat en geen perfecte zichtbaarheid hebt, ga er dan nooit van uit dat alles goed zal gaan", stelt onze expert. "Anticiperen is veronderstellen dat er altijd iets kan gebeuren. Door op die manier te denken, kun je je snelheid aan de ingang van de bocht op een natuurlijke manier aanpassen, zodat je in geval van problemen de tijd hebt om te reageren. Hetzelfde principe geldt in rechte lijn: je weet maar al te goed dat onze wegen vol valkuilen voor tweewielers zitten. En dan heb ik het niet alleen over de gaten. Regen maakt een hele reeks elementen op de weg glad: rijstroken, oversteekplaatsen voor voetgangers, putdeksels, rails, dode bladeren, olievlekken ...".

 

7. Volg rijvaardigheidscursussen

"In het Nederlands vind ik de term 'rijbewijs' misleidend: een bewijs dat je kunt rijden. Niets is gevaarlijker dan dat te geloven. Franstaligen zijn voorzichtiger, ze hebben 'permis de conduire' gekozen: het gaat er alleen maar om een toestemming", glimlacht de instructeur. "Het rijden met een tweewieler is een constant leerproces: door regelmatig masterclasses te volgen, kun je beter en sneller de juiste reflexen herontdekken. Bovendien kan je het remmen bij noodsituaties inoefenen onder optimale omstandigheden.  Je hebt er alle belang bij de juiste reflexen aan te leren of opnieuw in te oefenen. Op een dag kunnen ze immers je leven redden!"

Fris je kennis op met onze Drive Safely opleidingen!

In april en mei organiseren we masterclasses voor tweewielers. Ontdek het programma en schrijf je in ...

Meer info

Reactie toevoegen