Image
Motoren en Scooters salon

Het gaat goed met de motormarkt. Bij het ter perse gaan van dit nummer stevende de motorverkoop in ons land af op een stijging van ruim 10 procent. Een verademing voor de invoerders, want 2017 kende een terugval van de nieuwe inschrijvingen.

Het lijkt erop dat we de dalende inschrijvingen van nieuwe motorfietsen en scooters in 2017 mogen beschouwen als een dipje. Zowel in 2015 als in 2016 werd er immers ook al een groei opgetekend. En 2018 was voor de meeste motorimporteurs een heus boerenjaar. Ook al hebben meteorologie en sales weinig met elkaar te zien, een deel van het succes kan verklaard worden door het uitzonderlijk mooie weer vorig jaar.

Maar er is meer aan de hand. De motorfiets wordt steeds nadrukkelijker naar voor geschoven als oplossing voor de nog steeds teruglopende mobiliteit. De wegen zitten vast en het openbaar vervoer is niet altijd een valabel alternatief. Dat verklaart deels de populariteit van betaalbare middenklassemotoren die vooral ingezet worden voor woon-werkverkeer.

Parijs achterna?

Net als in grote steden als Milaan en Parijs, waar het verkeer al langer vast zit, duiken ook in ons land steeds meer zogenaamde ‘nutsmotoren’ op. Motorfietsen die niet meteen om hun design of prestaties gekocht worden, maar eerder om hun functionaliteit. Daar hoort een betaalbare prijs bij en steeds vaker ook elektronica. Heel wat belangrijke nieuwe modellen staan voor veiligheid en functionaliteit. Als het weer nu opnieuw wat meezit, kan het ook in 2019 niet fout lopen.

Elektrische motoren

Harley-Davidson is het eerste grote motormerk dat voluit inzet op elektrische motorfietsen. Niet als vervanging van het bestaande gamma, maar als optie om nieuwe klanten aan te trekken.

Harley-Davidson

De LiveWire wordt de eerste in een hele reeks elektrisch aangedreven Harley-Davidsons. Het feit dat er geen koppeling of versnellingen gebruikt worden, moet de LiveWire aantrekkelijk maken voor beginnende motorrijders.

Image
Harley Livewire

Zero Motorcycles

Dat geldt ook voor Zero Motorcycles. De Amerikaanse pioniers in elektrisch aangedreven motorfietsen bieden ondertussen al een heel breed gamma aan. De Zero DS is een zeer veelzijdige motorfiets, met een krachtig blok, een uitstekende wendbaarheid en een autonomie van meer dan 200 km.

Image
Zero_DS

Scooters

Scooters genieten een stijgende populariteit. En met wat er voor dit jaar op komst is, kan die populariteit alleen maar verder de hoogte in gaan.

Honda

Honda’s SH300i is een vaste waarde bij de scooters. En met de komst van tractiecontrole wordt de populaire middenklasse scooter meteen ook een stuk veiliger.

BMW

Ook BMW zet in op scooters en brengt met de C400 GT een heuse Gran Turismo scooter. Meer comfort dus en wat extra laadruimte, maar vooral ook een leuk blok met 34 pk.

De Piaggio MP3 300 doet het met 10 pk minder, maar wel met een wiel meer. Dat derde wiel zorgt voor extra stabiliteit en grip, en dus voor mee veiligheid.

Piaggio et Vespa

Voor wie het wat meer mag zijn, heeft Piaggio ook een 350- en een 500-versie van de MP3 klaar staan.

En het is maar een kleine stap van Piaggio naar Vespa. In hetzelfde huis, maar onder een andere vlag, wordt nu de Vespa Elettrica gebouwd. Een scooter die zich richt op de bromfietsenmarkt, maar wel vinniger is dan een 50 cc. Hij heeft ook een autonomie van meer dan 100 km. Geknipt voor de stad dus.

Image
Piaggio_MP3-300

Adventures

Adventure motoren zijn aan een stevige opmars bezig. En de motor die mee aan de wieg van deze klasse stond is vernieuwd.

BMW

De nieuwe BMW R 1250 GS is met 136 pk sterker dan ooit. En hij biedt ook een variabel kleppensysteem dat het blok onderin soepeler en zuiniger maakt. Plus een elektronicapakket waar een doorsnee MediaMarkt jaloers op zou worden.

 

Yamaha

Yamaha pakt het met de nieuwe Ténéré 700 iets anders aan. Dit is een motor met heel wat off-road capaciteiten en bovendien een aantrekkelijke prijs. Yamaha belooft hem onder de kaap van de 10.000 euro te houden.

KTM

Dat doet KTM met de 790 Adventure niet; ze positioneren de nieuwe troef in hun gamma een stuk hoger. Zowel op het vlak van vermogen (95 pk) als gewicht (198 kg) scoort de KTM bijzonder goed.

Image
KTA-790

Moto Guzzi

De nieuwe Moto Guzzi V85 TT is een buitenbeentje in deze klasse. Hij combineert het typische Guzzi tweecilinderblok met een origineel design.

Roadsters/Naked

Een andere klasse die het goed doet, is die van de naked bikes. Niet meteen versies met heuse pk-bergen onder de tank, maar eerder motoren met een bruikbaar vermogen.

Honda

De 2019 Honda CB650R is daar een uitstekend voorbeeld van. Een goed rijwielgedeelte, gekoppeld aan een pittig blok, moet van het nieuwste lid in Honda’s Neo Sports Café familie een populaire jongen maken.

Image
Honda CB650R

Husqvarna

De nieuwe Husqvarna Svartpillen 701 moet het net als zijn Vitpillen doen met een monocilinder, maar de nieuwe zwarte versie heeft duidelijk meer flat track aspiraties. Niet dat er in België veel flat tracks te vinden zijn, maar de stijl is populair en dus mag Husqvarna met zijn nieuwste ambities koesteren.

 

Harley-Davidson

De Harley-Davidson FXDR 114 gooit het dan weer over een heel andere boeg. De 1868 cc twin biedt maar liefst 162 Nm koppel, wat wil zeggen dat je met deze lange Harley met Drag Race inspiratie héél erg schakellui kunt rijden.

Mash

Op de Mash Dirt 6.5 zal dat dan weer niet lukken, want die doet het met een 650 cc monocilinder, goed voor 40 pk. Ook hier een duidelijke flat track inspiratie, en dat tegen een prijs die naar goede Mash-gewoonte erg laag gehouden wordt.

Touring

Het touring-segment blijft een vaste waarde, en ook daar zien we een paar opvallende nieuwkomers.

Kawasaki

Met de Versys 1000 wil Kawasaki aantonen dat een mix tussen de adventure-motoren en de klassieke tourmotoren best haalbaar is. De nieuwe Versys 1000 draagt veelzijdigheid hoog in het vaandel.

Image
Kawasaki Versys 100

BMW

De 2019 BMW R 1250 RT blijft een klassieker in dit gamma, maar met het nieuwe 1254 cc-boxerblok dat ook in de GS dienst doet, brengen de Duitsers de nieuwste technologie ook naar hun touring-gamma.

Niken

De Yamaha Niken GT tenslotte is een buitenbeentje. Yamaha’s nieuwe kijk op het driewielerconcept brengt extra veiligheid en sportiviteit in het touring-concept. De Niken GT is een pure sport-tourer en een Gran Turismo in elke zin van het woord.

Image
Yamaha Niken

Sportmotoren

Sportmotoren genieten al lang niet meer de populariteit die ze 10 jaar geleden hadden, maar ze fungeren wel nog altijd als uithangbord voor de technologische knowhow van heel wat merken.

Aprilia

Modellen als de Aprilia RSV4 Factory (217 pk) typeren de nieuwe generatie sportmotoren. Een hoog vermogen gekoppeld aan een laag gewicht. Aprilia onderscheidt zich door zijn motorconfiguratie. De RSV4 heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een V4-blok.

BMW

Ook de 2019 BMW S 1000 RR (207 pk) komt vlot boven de 200 pk uit, en BMW maakt zich sterk dat die vermogensberg door elektronische sturing ook nog eens heel vlot te benutten valt.

Image
BMW S1000RR

Ducati

De Ducati Panigale V4R (221 pk) heeft een vermogen dat maar weinig stervelingen ten volle kunnen benutten. Dat hoeft ook niet, want Ducati bouwt ‘m in beperkte oplage, enkel en alleen om te voldoen aan de normen voor het WK Superbike.

Kawasaki

Kawasaki pakt het met de Ninja ZX-6R anders aan. De hypersportieve middenklasser is met 11.799 euro maar liefst 2.000 euro goedkoper dan zijn voorganger. Kawasaki ziet dat sportmotoren het op de tweedehandsmarkt wél goed blijven doen en levert daarom een extra inspanning om de prijs laag te houden.

KTM

KTM tenslotte zoekt de sportiviteit meer in het betere bochtenwerk dan in pure snelheid. Daarom maakt de SMC-R 690 zijn rentree. Dit is een potente supermotard met een bijzonder hoge fun-factor en een hoogwaardig rijwielgedeelte.

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.