Image
Met de motor in alle veiligheid genieten op zomerse wegen

De motorfiets vanonder het stof halen na een lange winterslaap, dat is feest! Laat niets aan het toeval over, maar volg onze praktische tips en ga veilig de baan op.

Je motorfiets in perfecte staat

We beginnen met een noodzakelijke en uitgebreide inspectie van de motorfiets:

  • Kijk eerst je banden na. De handleiding van je motorfiets geeft de juiste bandenspanning aan (afhankelijk van een of twee passagiers). Doe deze check voor je de weg opgaat want de bandenspanning moet in koude toestand gemeten worden. Maak er ook gebruik van om de diepte van de bandenstructuur na te kijken. Deze mag niet minder dan 1 millimeter zijn.
  • Controleer alle bedieningskabels en vet ze indien nodig in, in het bijzonder als je motorfiets de winter heeft doorgebracht in een vochtige omgeving.
  • Ga de verlichting en de knipperlichten na en vervang de lampjes die de winter niet overleefd hebben.
  • Meet en pas de spanning van de ketting aan (dit geldt uiteraard niet voor een motor met cardan aandrijving): een goede spanning heeft +/- 3 cm speling op de ketting.

Zorg dat je uitrusting je beschermt en je laat zien

Zowel het VIAS als Touring zijn voorstanders van een veilige uitrusting voor motorrijders. Zowel een helm (die altijd moet vastgemaakt zijn!) als beschermingskledij zijn noodzakelijk voor je veiligheid. Beide zijn verplicht in België, een van de weinige Europese landen die dit wettelijk opleggen. Volgens het BIVV wordt deze regeling door 78,5% van de motorfietsgebruikers gerespecteerd, tegenover slechts 41,4% van de scootergebruikers. Er is dus nog werk aan de winkel!

Zorg er ook voor dat je altijd duidelijk zichtbaar bent voor de andere weggebruikers door bijvoorbeeld te kiezen voor reflecterende kleding en een reflecterende helm!

De eerste kilometers

Heb je een tijdje niet met je motor gereden, doe het dan rustig aan als je weer de baan opgaat. Dat is zowel voor jezelf als voor je motorfiets veiliger! Let op voor verdachte geluiden. Check daarna dat de koppeling correct werkt, dat de versnellingen soepel overgaan en dat alles in orde is met de ophangingen. Leg de eerste kilometers alleszins af in een rustig tempo: een korte inlooptijd is nodig na een lange periode van immobilisatie. Ook hier moet je de trillingen aanvoelen en mogelijke verdachte geluiden van je motorfiets in acht nemen.

Rij defensief en zorg dat je gezien wordt

Motorrijden is een plezier maar het houdt ook een reëel risico in. Volgens het BIVV bedraagt het aantal kilometers jaarlijks afgelegd door motorrijders, slechts 1% van het totaal aantal kilometers afgelegd door gemotoriseerde voertuigen. Nochtans zijn 8% van de motorrijders betrokken bij een verkeersongeval en maken zij zelfs 14% van de dodelijke verkeersslachtoffers uit. Een gelijkaardige BIVV-studie duidt aan dat twee types verkeersongevallen het meest voorkomen. Het controleverlies (32% van de ongevallen) enerzijds en andere weggebruikers die de motorrijder niet opgemerkt hebben anderzijds (30% van de ongevallen).Twee oorzaken waar je iets aan kan doen! Door je een defensief rijgedrag eigen te maken en een aangepaste opleiding te volgen …

Fris je kennis op met de Touring stages!

Het Touring Training Center in Brussel (Vorst) voorziet opleidingen voor bestuurders van gemotoriseerde tweewielers. Er is voor ieder wat wils, zowel voor beginners als voor ‘always riders’. Dankzij deze stages verbeter je snel en doeltreffend je rijgedrag op je motorfiets of scooter. Je kan kiezen uit het volgende aanbod: ‘Discovery’ (voor beginners), ‘Advanced’  voor bestuurders die weinig kilometers afleggen of na lange tijd weer de baan opgaan met hun motorfiets/scooter of de ‘Master’-stage speciaal voor ervaren bestuurders.

Info en inschrijvingen:  via de site of telefonisch op 02/233.25.14.