Image
Bakfiets
Er rijden voor het eerst meer fietsen dan auto’s rond in Kopenhagen: 265.700 fietsen tegenover 252.600 auto’s.

De Deense hoofdstad Kopenhagen wordt ook wel de fietshoofdstad van de wereld genoemd en met de huidige cijfers maakt het die claim meer dan ooit hard. Afgelopen jaar kwamen er 35.080 fietsen bij in het straatbeeld waardoor er nu in totaal 265.700 tweewielers rondrijden. Het aandeel auto’s neemt sinds de millenniumwisseling gestaag af. Vandaag rijden er nog 252.600 auto’s in de stad tegenover meer dan 310.000 in het jaar 2000 en zelfs 351.133 in 1970 (toen amper 100.071 fietsen).

Fiets of metro

Sinds 2005 werden ruim 1 miljard Deense kronen geïnvesteerd in de fietsinfrastructuur in de stad. Er werden diverse bruggen gebouwd die enkel voor voetgangers en fietsverkeer zijn bedoeld. De huidige burgemeester van Kopenhagen streeft ernaar om de stadskern tussen Nørreport, het stadhuis en Kongens Nytorv volledig autovrij te maken tegen 2025.

Zo wil hij ook dat 50 procent van de transportbewegingen in de stad door de fiets worden gemaakt; op dit ogenblik is dat nog 41 procent. Critici beweren echter dat die 50 procent moeilijker haalbaar is dan op het eerste zicht lijkt, want intussen wordt het metronetwerk nog sterk uitgebreid. Verwacht wordt dat veel fietsers voor langere afstanden de metro zullen verkiezen.

Opvallend: in Nederland doen Amsterdam en Groningen het goed met respectievelijk 48 procent en 61 procent van de verplaatsingen die met de fiets gebeuren. De cijfers tonen ook een duidelijke groei maar de tendens is allesbehalve mondiaal. Zo is het gebruik van de fiets in Peking tussen 1986 en 2010 teruggevallen van 60 procent naar nog nauwelijks 17 procent; het aantal auto’s in de Chinese hoofdstad verviervoudigde de afgelopen 15 jaar.