Om in orde te zijn met de Belgische reglementering moet het fietsrek dat je achteraan (al dan niet op een trekhaak) monteert, aan vier vereisten voldoen:
- je moet een reproductie van het retro-reflecterende type van je nummerplaat op het fietsrek aanbrengen.
- het fietsrek mag, lading inbegrepen, niet meer dan 1 meter achter het voertuig uitsteken.
- je mag het fietsrek enkel gebruiken voor het vervoer van fietsen en rolstoelen.
- indien de lichten of reflectoren van je voertuig niet meer voldoende zichtbaar zijn, dan moet het fietsrek uitgerust zijn met een verlichtingssysteem dat elektrisch op het voertuig aangesloten is en de werking van de lichten van het voertuig ontdubbelt.
Ben je in orde met de Belgische regels, dan mag je het fietsrek ook in Frankrijk gebruiken. Maar dat is niet noodzakelijk zo voor andere landen.
Op een fietsrek achteraan op de auto moet in Italië en Spanje een vierkant bordje bevestigd worden met schuine afwisselend witte en rode reflecterende strepen.
Een fietsrek dat achteraan is gemonteerd overeenkomstig de Belgische regels, mag ook in Portugal gebruikt worden, op voorwaarde dat het zijdelings niet meer dan 30 cm voorbij de breedte van het voertuig uitsteekt.
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?