LEZ

Lage-emissiezones in Brussel: gedaan met gedoogbeleid!

Twee jaar geleden deden de lage-emissiezones hun intrede in Brussel. Na een gedoogperiode schakelt het Gewest een versnelling hoger, door overtredingen te beboeten. En dat kan je aardig wat kosten! Heeft het ook op jou betrekking? Je leest het hier.

Als je in Brussel rijdt, moet je weten dat er een verbod is op de meest vervuilende voertuigen. We hebben het hier over de “LEZ” of “lage-emissiezones”. Dit is geen nieuws, maar het kan zeker geen kwaad je eraan te herinneren! Een paar maanden geleden bleek 60% van de automobilisten immers nog niet op de hoogte te zijn van deze reglementering. Wat leidde tot tal van overtredingen: bijna 200 per dag, volgens de regionale autoriteiten. Deze inbreuken werden echter niet vervolgd, aangezien het Brussels Gewest een overgangsperiode had voorzien. Tijd die nodig was om het grondgebied uit te rusten met de nodige camera’s om deze zones te bewaken, maar ook om de meerderheid van de burgers hiervan op de hoogte te brengen …

 

350 euro boete, elke 3 maanden!

Sinds 1 april is er een einde gekomen aan de clementie van de overheid. En de overtreders lopen een groot risico, want een voertuig dat niet in regel is levert je een boete op van 350 euro. Enige “troost”: je kan zo’n boete maar één keer in de drie maanden krijgen. Maar op het einde van het jaar kan dat toch oplopen tot een flink bedrag!

 

Zijn de LEZ op jou van toepassing?

Om te weten of deze befaamde lage-emissiezones ook op jou betrekking hebben, volstaat het om de staat van je voertuig te kennen. Eerst en vooral, waar hebben we het over?

  • Personenwagens
  • Bestelwagens ≤ 3,5 ton (voertuigcategorie N1 op het kentekenbewijs)
  • Bussen en autocars
  • Geografisch gezien gaat het om de 19 Brusselse gemeenten, met als opvallende uitzondering de Brusselse ring en een aantal wegen die toegang geven tot overstapparkings.

 

Met een dieselmotor: voertuigen zonder Euro-norm of die voldoen aan de Euro 1- en Euro 2-norm.

Met een benzinemotor: voertuigen zonder Euro-norm of die voldoen aan de Euro 1-norm.

 

  • Vanaf 2020 geldt dit verbod ook voor Euro 3-dieselmotoren.

 

 

  • Waar vind je de Euro-norm van je voertuig? Op het kentekenbewijs. Voor oudere voertuigen is deze Euro-norm hierop niet altijd vermeld ; voertuigen met eerste inverkeerstelling vóór 1992 zijn “Euro 0”. Vanaf 1993 “Euro 1”, vanaf 1996 “Euro 2”, vanaf 2001 “Euro 3”, vanaf 2006 “Euro 4”, vanaf 2011 “Euro 5”, vanaf 2015 “Euro 6”…

 

  • En voertuigen die in het buitenland ingeschreven zijn? Die moet je verplicht registreren.

 

Mogelijke afwijkingen

Zoals je ziet, worden de voorwaarden om toegang te krijgen tot de stad alsmaar strenger. Maar de wetgever heeft wel een aantal afwijkingen voorzien, die voor verschillende voertuigcategorieën “automatisch” kunnen zijn:

  • Gemotoriseerde tweewielers (categorie L)
  • Zware vrachtwagens (> 3,5 ton), ontworpen voor het vervoer van goederen
  • Landbouw- of bosbouwtrekkers
  • Elektrische voertuigen
  • Voertuigen die op waterstof rijden
  • “Oldtimers” die in België ingeschreven zijn met een “O”-plaat, ouder dan 30 jaar
  • Prioritaire voertuigen, zoals ambulances en brandweerwagens
  • Voertuigen van onze strijdkrachten enzovoort

Ook een afwijking op aanvraag is mogelijk, zowel voor voertuigen die ingeschreven zijn in het buitenland (die dan geregistreerd moeten worden) als voor voertuigen die na identificatie in België ingeschreven zijn via het administratieplatform.

 

En buiten Brussel?

Lage-emissiezones in België

Het is trouwens niet alleen Brussel dat deze lage-emissiezones invoert! In ons land was Antwerpen de eerste stad die deze maatregel introduceerde. De Antwerpse LSZ is in voege sinds 1 februari 2017. Alle details vind je op deze site, en je komt er ook te weten of je voertuig al dan niet Antwerpen binnen mag. Vanaf volgend jaar zullen ook steden als Gent, Mechelen en Willebroek gelijkaardige maatregelen treffen. Uiteraard houden we je op de hoogte wanneer deze nieuwe reglementering wordt ingevoerd.

 

Lage-emissiezones in het buitenland

We zien dit soort maatregelen tegen de vervuiling overal in Europa opduiken. Of het nu gaat om een elektronische spitsheffing of om een vignetsysteem om op je voorruit te kleven, het doel is altijd hetzelfde: de meest vervuilende voertuigen de toegang tot de stad ontzeggen of nog het verkeer in de binnenstad beperken. Ben je van plan om ons continent te doorkruisen? Ga dan voor een woordje uitleg zeker eens kijken op de pagina die aan dit onderwerp gewijd is.

 

Tot slot willen we je er nog op wijzen dat meer info in dit verband (badges, vignetten, …) terug te vinden is op de website van Touring.

Reactie toevoegen