Image
Kia XCeed

Na de vijfdeurs, de break en de fraai gelijnde shooting brake Proceed is hier de XCeed, een SUV-versie die ongetwijfeld de bestseller van het gamma wordt. Kia schat dat de XCeed op termijn goed zal zijn voor ruim de helft van de verkoop van alle Ceed-modellen! Laten we eens kijken of dat een realistische verwachting is.

 

De XCeed in een notendop

Helemaal volgens de huidige tijdgeest voegt Kia aan het Ceed-gamma een versie toe die tot vandaag nog niet bestond: de crossover XCeed. Toch heeft de Koreaanse autobouwer zich niet beperkt tot wat lichte aanpassingen. Verre van zelfs, want ook de ophanging werd volledig hertekend. De XCeed is vrij compleet uitgerust en positioneert zich aan de top van het Ceed-gamma. Vraag blijft of de XCeed zijn meerprijs van 2.500 tot 3.000 euro wel waard is (in vergelijking met de berline). Het antwoord op die vraag is volmondig: ja. Op voorwaarde dat het design en de aangepaste wegligging jouw ding zijn. Hoeft het allemaal niet zo gesofistikeerd, dan zijn de berline en de break natuurlijk ook prima keuzes!

Image
Kia XCeed

Het segment

Het gaat hier uiteraard om het segment van de SUV’s, meer bepaald dat van de crossovers. Dat zijn wagens die eigenlijk tussen twee categorieën in vallen. Vaak zijn het berlines op hoge poten die hier en daar stilistisch wat opgesmukt zijn, zodat ze er wat ruiger uitzien. Het SUV-segment blijft inderdaad maar groeien, in tegenstelling tot dat van de berlines en de breaks. De bazen van Kia zijn zich daar ten volle van bewust en voorspellen dat dit type van koetswerk snel het merendeel van de verkoop in het huidige Ceed-gamma zal uitmaken. Naast Kia zijn ook alle andere constructeurs mee op de SUV-kar gesprongen. Zo zien we ook bij Ford een mooi voorbeeld van een crossover, met de recente Focus Active.

Image
Kia Xceed

Wat verandert er?

De XCeed is meer dan het zoveelste afgeleide product in het Ceed-gamma. De meeste koetswerkonderdelen zijn immers verschillend van die van de berline. Zo zijn de koplampen met (standaard) ledtechnologie, de motorkap en de hele achterpartij (met de prachtige achterklep) specifiek ontworpen voor deze crossover. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar wij vinden het design in ieder geval erg geslaagd. Een crossover is per definitie een auto die over een verhoogde bodemvrijheid beschikt. Deze XCeed staat 44 mm hoger op zijn poten dan de gewone berline. De optionele 18-inchvelgen (standaard 16 inch) zetten de persoonlijkheid van de XCeed nog wat extra in de verf.

Interieur

Image
Kia XCeed

Wie ooit al eens in een Ceed heeft plaatsgenomen, zal zich hier meteen in thuis voelen, ook al is niet alles identiek aan wat je in de andere versies vindt. De XCeed kan bijvoorbeeld beschikken over een 12,3 inch digitaal instrumentenbord (standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau More) en een centraal 10,25 inch infotainmentscherm. De interieurafwerking is niet bijster origineel, maar je kan het wat opvrolijken met leuke kleurtjes. De indruk van kwaliteit is wel altijd aanwezig en ook geconnecteerde diensten zijn mogelijk (als je ervoor betaalt). Hiermee kan je bijvoorbeeld de auto lokaliseren op een smartphone of een bestemming doorsturen naar het navigatiesysteem. Deze diensten worden later ook uitgerold naar de andere Ceed-modellen. De XCeed is binnenin ruim, zowel voor- als achteraan, het aantal opbergvakken is royaal en de koffer is met een volume van 426 liter een van de grootste in zijn categorie.

Image
Kia XCeed
Image
Kia XCeed

Motoren

Ook de motoren stammen af van de Ceed-familie: benzine van 105 tot 204 pk en diesel van 115 en 136 pk. We kozen voor de middelste benzinemotor, de 1.4 turbo van 140 pk die gekoppeld is aan een manuele zesbak. Deze krachtbron komt niet echt pittig uit de hoek, maar heeft wel een topsnelheid van 200 km/u en trekt op van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden. Voor echt rijplezier moet je de motor dus op zijn staart trappen … en het lawaai erbij nemen. Ook moet je de wagen hoog in de toeren houden en dus constant spelen met de versnellingspook. Het koppel is niet enorm, maar wel beschikbaar tussen 1.500 en 3.200 toeren, wat betekent dat de motor misschien niet de sportiefste is, maar wel erg gewillig en met puike hernemingen. En al bij al is dit ook een erg discrete motor. De XCeed is overigens geen zwaargewicht (iets minder dan 1.300 kg), en dat merk je aan de pomp: de 1.4 T-GDI belooft een verbruik van 6,0 - 6,2 l/100 km. Tijdens onze test verbruikten we wel twee liter meer. Dat is echter eervol, gezien onze voet en het veeleisende parcours dat we gereden hebben.

Image
Kia W_XCeed

Op de weg

Dat de XCeed afgeleid is van de vijfdeurs berline neemt niet weg dat hij een heel eigen persoonlijkheid heeft. De Koreaanse ingenieurs hebben van de verhoogde bodemvrijheid gebruikgemaakt om de auto te voorzien van schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Het resultaat is dat deze crossover een redelijk comfortabel rijgedrag vertoont, ongeacht het wegdek waarop hij rijdt. Ook de stuurinrichting werd herbekeken: die is levendig, maar toch niet te nerveus. We zouden zelfs durven zeggen dat de XCeed een weggedrag heeft dat uitnodigender is dan dat van de gewone Ceed. Voor alle duidelijkheid: de XCeed is – ondanks zijn uiterlijke kenmerken – wel degelijk bedoeld om op het asfalt te rijden. Vierwielaandrijving is niet aan de orde.

Image
Kia XCeed

Budget

Een origineel koetswerk in een segment dat boomt, betekent helaas ook een hogere prijszetting! Een concreet voorbeeld: de vijfdeursberline in GT Line-uitvoering met de 1.4 T-GDI motor (het hogere gamma dus) kost € 27.340. Dezelfde uitvoering van de XCeed (More en Sense) kost tussen € 29.790 en € 31.940, maar beschikt natuurlijk wel over een aangepast design en ophanging. Hoewel het basisniveau (Must) al rijkelijk uitgerust is (ledlichten en rijhulpsystemen zoals automatische noodrem met voetgangerherkenning, spoorassistent, snelheidsregelaar enzovoort), lijkt het tweede uitrustingsniveau (More) ons de verstandigste keuze, door de interessante verhouding tussen prijs en uitrusting.

Conclusie

Voor ons is de XCeed niet zomaar een modegril. Hij voegt effectief iets toe aan een concept, zoals een geraffineerder rijgedrag en praktische bruikbaarheid. De vraag is of je moet kiezen voor een model dat (minimaal) toch 2.500 euro duurder is dan de berline? We zouden zeggen: ja! Behalve wanneer het design voor jou geen belangrijk element is. Dan is de berline ruimschoots voldoende.

Image
Kia XCeed

Technische kenmerken

Kia XCeed 1.4 T-GDI

Motor: viercilinder turbobenzinemotor, 1.353 cm3; 140 pk – 242 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manuele zesbak

L/b/h (mm): 4.395/1.826/1.483

Leeggewicht (kg): 1.270

Koffervolume (l): 426 - 1.378

Tankinhoud (l): 50

0 tot 100 km/u (sec.): 9,4

Topsnelheid (km/u): 200

Gem. verbruik (l/100 km): 6,4

CO2 (g/km): 145

Prijs: van € 23.990 tot € 34.240

Pluspunten

Evenwichtige afstelling

Trendy concept

Rijkelijke basisuitrusting

Afwerkingskwaliteit

Minpunten

Banaal interieur

Prestaties van de benzinemotor

Motorlawaai bij belasting

Video

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …