Bij vertragingen en annuleringen heb je – als je binnen de EU reist – bepaalde rechten. We overlopen een aantal belangrijke rechten en splitsen ze op naar vervoersmiddel.
1. De trein
Bij een vertraging van ten minste 1 uur heb je recht op het afgelasten van jouw reisplannen en kun je de terugbetaling van jouw ticket eisen. Als je toch wenst verder te reizen, heb je recht op een alternatief en dat hoeft zelfs geen trein te zijn. Bij ernstige problemen heb je ook recht op maaltijden en eventueel accommodatie als je ergens gestrand bent. Een schadevergoeding is ook mogelijk als je kunt aantonen dat dat reisplannen danig in de war zijn gestuurd.
Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van treinpassagiers vind je hier.
2. Het vliegtuig
Hier herkennen we in grote lijnen 3 problemen: vertraging, annulering en overboeking. Als je om welke reden dan ook niet kunt instappen/vertrekken, dan heb je recht op een alternatieve oplossing dan wel een terugbetaling. Bij aanzienlijke vertragingen kun je ook de terugbetaling van je ticket eisen. De schadevergoedingen variëren gemiddeld tussen de 250 en 600 euro en zijn afhankelijk van diverse factoren: waar u vertrekt, of je binnen dan wel buitend de EU reist, de afstand, etc.
Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van vliegtuigpassagiers vind je hier.
3. Autocar
De rechten van de passagiers sluiten nauw aan bij wat hierboven reeds is verteld: terugbetaling, alternatieven, schadevergoeding, accommodatie en maaltijden/verfrissingen.
Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van buspassagiers vind je hier.
4. Het schip
Voor wie met een schip reist, zijn de spelregels ietsjes ingewikkelder. Zo zijn er nauwelijks of geen regels voor kleine schepen (max 13 passagiers en/of minder dan 3 bemanningsleden), schepen die minder dan 500 meter varen (overzetboten bijvoorbeeld), historische schepen en bepaalde schepen die voor excursies worden ingezet. Wie reist met een schip dat niet in het voornoemde lijstje voorkomt, kan zich bij vertraging en annulering op de gebruikelijke rechten beroepen: terugbetaling, alternatieven, schadevergoeding, accommodatie en maaltijden/verfrissingen.
Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van scheepspassagiers vind je hier.
Het volgende geldt voor alle genoemde vervoersmiddelen: als je denkt dat jouw rechten niet gerespecteerd werden, dien dan zo snel mogelijk een officiële klacht in bij de vervoersmaatschappij in kwestie. Je hebt daarvoor 3 maanden de tijd, maar het is verstandig sneller te reageren. Je mag een reactie verwachten binnen de maand en binnen een termijn van 3 maanden zou je een definitieve oplossing moeten aangereikt krijgen. Indien het antwoord of de reactie jou niet bevalt of ontoereikend is, kan je bij de lokale overheden informatie inwinnen.
Ook niet onbelangrijk: bepaalde rechten vervallen bij overmacht. Denken we daarbij concreet aan extreme weersomstandigheden of een natuurramp.
Meest recente artikelen
Verkeersdrukte Europa zomer 2024
Bereid je goed voor. Hou rekening met de zwarte en rode dagen bij het plannen van je autotrip door Europa. Vermijd eindeloze files en verkeersdrukte onderweg.
De Touring Campinggids 2024 is uit!
De nieuwe Touring Europese Campinggids is uit, de bron bij uitstek voor de meest recente campinginfo.
Paasweekend 2024: verkeersdrukte in België en naar het buitenland
Veel Belgen trekken op reis tijdens het Paasweekend. Resulteert dat ook in verkeersdrukte op Europese wegen?
Šibenik, parel aan de Kroatische kust
Ben je op zoek naar een citytripbestemming met een indrukwekkend erfgoed en prachtige bezienswaardigheden in de omgeving? Ontdek Šibenik.
Kleine deukjes in je carrosserie? Laat ze repareren in 20 minuten!
Volvo en Toyota, nieuwe B2B-partners voor Touring
Volvo en Toyota Lexus sluiten zich aan bij het klantenbestand van Touring.