Image
Jouw rechten als reiziger
Trein vertraagd? Vlucht geannuleerd? Als reiziger in de EU heb je bepaalde rechten

Bij vertragingen en annuleringen heb je – als je binnen de EU reist – bepaalde rechten. We overlopen een aantal belangrijke rechten en splitsen ze op naar vervoersmiddel.

1. De trein

Bij een vertraging van ten minste 1 uur heb je recht op het afgelasten van jouw reisplannen en kun je de terugbetaling van jouw ticket eisen. Als je toch wenst verder te reizen, heb je recht op een alternatief en dat hoeft zelfs geen trein te zijn. Bij ernstige problemen heb je ook recht op maaltijden en eventueel accommodatie als je ergens gestrand bent. Een schadevergoeding is ook mogelijk als je kunt aantonen dat dat reisplannen danig in de war zijn gestuurd.

Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van treinpassagiers vind je hier.

2. Het vliegtuig

Hier herkennen we in grote lijnen 3 problemen: vertraging, annulering en overboeking. Als je om welke reden dan ook niet kunt instappen/vertrekken, dan heb je recht op een alternatieve oplossing dan wel een terugbetaling. Bij aanzienlijke vertragingen kun je ook de terugbetaling van je ticket eisen. De schadevergoedingen variëren gemiddeld tussen de 250 en 600 euro en zijn afhankelijk van diverse factoren: waar u vertrekt, of je binnen dan wel buitend de EU reist, de afstand, etc.

Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van vliegtuigpassagiers vind je hier.

3. Autocar

De rechten van de passagiers sluiten nauw aan bij wat hierboven reeds is verteld: terugbetaling, alternatieven, schadevergoeding, accommodatie en maaltijden/verfrissingen.

Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van buspassagiers vind je hier.

4. Het schip

Voor wie met een schip reist, zijn de spelregels ietsjes ingewikkelder. Zo zijn er nauwelijks of geen regels voor kleine schepen (max 13 passagiers en/of minder dan 3 bemanningsleden), schepen die minder dan 500 meter varen (overzetboten bijvoorbeeld), historische schepen en bepaalde schepen die voor excursies worden ingezet. Wie reist met een schip dat niet in het voornoemde lijstje voorkomt, kan zich bij vertraging en annulering op de gebruikelijke rechten beroepen: terugbetaling, alternatieven, schadevergoeding, accommodatie en maaltijden/verfrissingen.

Een volledig en gedetailleerd overzicht van de rechten van scheepspassagiers vind je hier.

Het volgende geldt voor alle genoemde vervoersmiddelen: als je denkt dat jouw rechten niet gerespecteerd werden, dien dan zo snel mogelijk een officiële klacht in bij de vervoersmaatschappij in kwestie. Je hebt daarvoor 3 maanden de tijd, maar het is verstandig sneller te reageren. Je mag een reactie verwachten binnen de maand en binnen een termijn van 3 maanden zou je een definitieve oplossing moeten aangereikt krijgen. Indien het antwoord of de reactie jou niet bevalt of ontoereikend is, kan je bij de lokale overheden informatie inwinnen. 

Ook niet onbelangrijk: bepaalde rechten vervallen bij overmacht. Denken we daarbij concreet aan extreme weersomstandigheden of een natuurramp.