Image
Batterij
Een goed opgeladen batterij is je beste garantie om elke ochtend probleemloos je auto te kunnen starten. De batterij laden kan je makkelijk zelf.

Door de jaren heen zal een batterij gaandeweg aan capaciteit inboeten. Los van het onderhoud, is het belangrijk ervoor te zorgen dat de batterij volledig is opgeladen. Zo zal ze beter werken en langer meegaan.

Onze collega’s van Touring Club Zwitserland (www.tcs.ch) hebben enkele batterijladers getest. Tegelijkertijd hebben ze een aantal handige tips over het gebruik van batterijladers opgelijst. Belangrijk is dat je een lader kiest die bij de batterij past. Je moet rekening houden met de waarden die je op de verpakking van het laadtoestel vindt. Vooral de stroomsterkte (uitgedrukt in ampère) is cruciaal.

In auto’s die over stop-start technologie beschikken, zit een specifieke AGM-batterij of een gelbatterij. De lader moet ook afgestemd zijn op de specificaties van deze batterij. Zo mag de laadspanning bij dit type batterij tot maximaal 14,8 volt oplopen.

De prijs van een batterijlader varieert tussen de 30 euro voor het goedkoopste exemplaar tot 400 euro voor de meest gesofisticeerde lader. Wie het toestel slechts gebruikt om sporadisch een klassieke autobatterij bij te laden, heeft genoeg aan een basismodel (dat uiteraard moet overeenkomen met de capaciteit van de batterij).

Er is ook een verschil tussen een lader (om een batterij bij te laden) en een “Booster”. Dat laatste is een toestel dat werkt als een startbatterij. Je kan hiermee starthulp bieden zoals je dat met de donorbatterij van een andere wagen zou doen.

Er bestaan ook starthulpsystemen die voorzien zijn van een kleine luchtcompressor, een lamp en een 12 volt contact… Dit is een handig accessoire (op voorwaarde dat de ingebouwde batterij geladen is!). Dergelijke toestellen kosten tussen de 50 en de 500 euro, afhankelijk van hun capaciteit.

 

Voorzorgsmaatregelen

  • Motorfietsen hebben een kleinere batterij en vergen ook minder laadstroom.

  • Sommige oldtimers hebben een systeem met een boordspanning van 6 volt. Daarvoor heb je een aangepaste lader nodig.

  • Een ontladen batterij kan bevriezen bij temperaturen onder het vriespunt.

  • Sluit een bevroren batterij nooit aan op een lader. Wacht altijd tot ze ontdooid is en laad ze dan op de correcte manier.

 

Testresultaten van TCS

Van de negen batterijladers die werden getest, kregen vijf exemplaren de beoordeling “zeer goed”. Het gaat om:

  • Micromaxx MD13323
  • Bosch C3, 4Load
  • Charge Box 3.6
  • SPA Cartrend
  • CTEK MXS 5.0

 

De Stanley BC15 werd slechts "goed" bevonden omdat de gebruiksaanwijzing onduidelijk was.

De Alpin, GYS en Einhell laders scoorden “matig”. De behuizing van het Alpin-toestel werd tijdens het laden 70° C waardoor je bij aanraking met de huid brandwonden kan oplopen.

Het Einhell-toestel heeft erg beperkte mogelijkheden en het beveiligingssysteem werkt slechts manueel