tweedehandswagen

Ik koop een tweedehandswagen. Waarop moet ik zeker letten?

Ben je van plan een tweedehands wagen te kopen? Geef je ogen de kost en vergelijk! En neem de tijd om alles te controleren. Met ons overzicht verlies je alvast geen enkel belangrijk punt uit het oog.

De presentatie van het voertuig is in ieder geval van tel. Is de auto al vuil en twijfelachtig op de foto, wees dan op je hoede. Kijk ook of de binnenkant weinig of veel gebruikssporen vertoont, of het koetswerk in goede staat is, of er roest te zien is en uiteraard of er een Car-Pass wordt beloofd (verplicht!).

 

1. Algemene presentatie

De algemene staat van het voertuig is het eerste waar je op moet letten. Is de auto al vuil en twijfelachtig op de foto, wees dan op je hoede. Kijk ook of de binnenkant weinig of veel gebruikssporen vertoont, of het koetswerk in goede staat is en of er roest te zien is.

 

2. Car-Pass en documenten

Kijk op de Car-Pass de kilometerstand na en ontdek of de vierwieler steeds zonder problemen de technische keuring heeft overleefd. Ga na of het chassisnummer op de boorddocumenten overeenstemt met dat van de auto zelf. En het is ook interessant om het onderhoudsboekje door te nemen: zo kom je meteen te weten of er een beetje zorg voor de auto werd gedragen. Controleer daarbij vooral of zware ingrepen, zoals het vervangen van de distributieriem, tijdig hebben plaatsgevonden.

 

3. Te proper is verdacht!

Open de motorkap en laat je ogen over de krachtbron glijden. Is die abnormaal proper? Dan moet je al extra oppassen voor lijken in de kast. Kijk ook of er geen bedrading stuk is en of er sporen zijn van brand, roest of lekken. Vreemde kleuren zijn hier in ieder geval nooit op hun plaats. Enkele tips:

Kijk erop toe dat de motor koud staat als hij voor het eerst draait in je bijzijn. Ongewone geluiden zijn uit den boze, net als witte, blauwe of zwarte rook. Let op het geluid terwijl de motor stationair draait: dat moet constant zijn en zonder haperingen.

Beoordeel de staat van de wielkasten, de banden en indien mogelijk de remmen. Verschillende banden mag, maar ze moeten wel per as gelijk zijn (zelfde merk en type). Kijk ook of er een reservewiel aanwezig is, in goede staat én opgepompt.

Ga binnenin rustig na of alle knopjes en functies werken en ga actief op zoek naar sporen van vocht. Meestal verraadt de geur aan boord heel wat. Ruik je vochtigheid, brandstof of een duffe geur, blijf er dan best van weg.

 

4. Testrit maken

De auto moet zonder schokken en stoten vertrekken. Probeer aan te voelen of de koppeling nog lang te leven heeft door in tweede versnelling te vertrekken met de handrem op. Valt de auto niet stil, dan is de koppeling aan het einde van zijn Latijn.

Let er onderweg op of de auto uitwijkt naar een bepaalde kant. Dat kan aan een verschil in bandenspanning liggen, maar ook aan iets ergers. Het stuur mag niet trillen en de remmen moeten onmiddellijk in werking treden als je het pedaal indrukt. De auto mag bij het remmen absoluut niet uitwijken naar links of naar rechts.

Trap ook eens stevig door. Zwarte rook? Niet goed! Probeer in te schatten of de motor nog over zijn volledige potentieel beschikt, zet alle versnellingen eens aan het werk en luister naar de versnellingswissels. Schok-, vibratie- of parasietgeluiden zijn sowieso slecht nieuws. Hou al rijdend ook de watertemperatuur en de controlelampjes in het oog.

Om een goed beeld te krijgen van een auto moet je er minstens 20 minuten mee rijden. En twee meningen zijn altijd beter dan één, dus neem als het even kan een ervaren autokenner mee.

Blog