Image
Hoverboard, Segway
Segway, elektrische eenwieler en hoverboard: hightech hebbedingen die zowel innovatief als trendy zijn. Grappige en nuttige vervoersmiddelen, maar wat met de reglementering van hun gebruik in de publieke ruimte?

Segway, de pionier

Ere wie ere toekomt: de eerste van deze 'personal transporters' (PT's) in hun moderne en ludieke incarnatie was natuurlijk de Segway.  

Deze behoorlijk prijzige machine (7.000 tot 10.000 euro afhankelijk van de versie) kwam in 2001 op de markt in de Verenigde Staten. Nu kom je ze almaar vaker tegen in de stad.

Ondertussen zijn er ook een aantal andere merken in de dans gesprongen, die PT's aanbieden voor meer democratische prijzen. Toch moet je nog altijd zo'n 3000 euro neertellen voor een product van goede kwaliteit - en dan hebben we het zowel over de levensduur van de batterij als over de betrouwbaarheid van de motor. Een goed voorbeeld is de Elite van het bedrijf Ninebot.

Een buitenbeentje: de elektrische step

In een testverslag van hoofdredacteur Verluyten in Touring Magazine kwamen de troeven van de elektrische step duidelijk naar voren: hij is niet alleen licht maar helpt je ook echt om je sneller te verplaatsen met minder moeite. De step heeft echter ook enkele nadelen: zo rijdt hij niet erg comfortabel (geen luchtbanden en geen vering) en is hij ook behoorlijk duur: voor een van de betere modellen mag je toch al snel op 800 euro of meer rekenen.

Al bij al staat de elektrische step behoorlijk ver van toestellen als Segway, hoverboard en elektrische eenwieler, die alle gebruik maken van het gyroscopische effect om het evenwicht te bewaren. Ook voor je verzekeraar staat de step trouwens op een ander niveau (zie verder).

Hoverboard: 'Back to the Future' vandaag

Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat 'klassieke' skateboards soms met kleine elektrische motoren uitgerust worden. Een echt hoverboard (zo genoemd als hommage aan de film 'Back to the Future') is echter iets helemaal anders. Zo sta je op een hoverboard niet zijdelings, zoals op een skateboard of een snowboard, maar kan je gewoon vooruit kijken.De hoverboard is een zeer recente innovatie die nog maar vier à vijf jaar op de markt is. Naar verluidt was hij eerst verkrijgbaar in China, maar daar bestaat discussie over.

De hoverboard heeft wel wat weg van een Segway zonder opstaand stuur, maar is veel lichter (maximaal tien kilo) en veel gemakkelijker mee te nemen in tram, trein en bus of in de kofferruimte van de auto. Hij past ook perfect in elke vestiaire...

Voor een degelijk basismodel hoverboard mag je rekenen op 300 tot 400 euro. Maar opgelet: in de VS, waar hoverboards nu iets meer dan een jaar op de markt zijn, werden al tal van ongevallen gemeld.

Die resulteren niet zozeer uit valpartijen of botsingen met andere gebruikers, ook al wordt het gebruik ervan in New York en andere steden net daarom verboden. Sommige van de goedkoopste modellen die via het internet verkocht worden, vertonen echter een reëel risico op brand en ontploffing door oververhitting tijdens het laden. Je kan je hoverboard dus maar beter niet kopen op de eerste de beste onbekende website die een superpromotie aanbiedt.

Solowheel, de recentste nieuwkomer

En het houdt niet op met de innovatieve nieuwe technologieën in deze sector! De nieuwste gyroscopische rage is de "Solowheel" (beschermde merknaam) die amper twee jaar geleden geïntroduceerd werd en meer en meer furore maakt.

Dit is een elektrische eenwieler: een gestroomlijnd wiel voorzien van een band, met aan weerszijden inklapbare voetplankjes en aangedreven door een gyroscopische motor die dezelfde technologie gebruikt als de Segway. Je gaat op de voetplankjes staan en leunt eenvoudigweg voorover om te versnellen en achterover om te vertragen.

Het klinkt simpel, maar de ervaring leert dat er toch een uurtje oefening inkruipt voor het rijden lukt zonder valpartijen... Die moeite wordt echter ruimschoots beloond door het gevoel van vrijheid dat deze grappige toestellen - die niet zouden misstaan in een circusring - de gebruiker geven. Liefhebbers vergelijken het met skiën. Pierre, die elke dag met een eenwieler naar het werk rijdt, vertelt je er alles over.

Hoewel het toestel toch al snel zo'n 15 kilo of meer weegt, is het toch gemakkelijk te besturen én te transporteren. Ook hier spelen de kwaliteit en de betrouwbaarheid een rol. Reken maar op een goede duizend euro om eigenaar te worden van dit nieuwsoortige speeltje.

Zelf proberen?

Kan een van deze nieuwe manieren om je te verplaatsen jou bekoren? Lees eerst ons advies op het vlak van verzekeringen en het naleven van de wegcode, voordat je je laat verleiden.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …