een hond in de wagen

Hoe vervoer je veilig een hond in de wagen?

 

Je hond in de wagen vervoeren houdt bepaalde risico’s in, zowel voor je viervoeter als voor de passagiers. De Zwitserse mobiliteitsvereniging TCS boog zich over deze kwestie en kwam tot de volgende conclusies.

Je opent het portier, je laat de hond in de auto, sluit de deur en neemt plaats achter het stuur ... Duizenden anderen doen je dat dagelijks na! Maar maak jij je trouwe viervoeter ook vast? Weinig mensen denken hieraan. Nochtans is het een kwestie van leven en dood, zowel voor je hond als voor jou en je gezin! Wanneer je immers bruusk moet remmen en/of botst, belandt een dier dat niet is vastgemaakt in exact dezelfde situatie als een passagier zonder gordel: hij wordt een vliegend projectiel!

De wetten van de fysica liegen er helaas niet om:

  • Wanneer je tegen 50 km/u botst, staat dat gelijk aan een val vanaf de derde verdieping van een gebouw.
  • De intensiteit van de impact stijgt exponentieel met de snelheid.
  • Concreet betekent dit dat een dier van 19 kg in stilstand, tegen een snelheid van 50 km/u 1 ton weegt!

Kortom, idealiter maak je je huisdier vast of zet je het in een kooi, om jezelf en het dier te beschermen!

Vanuit dit oogpunt testte mobiliteitsvereniging TCS (Touring Club Suisse) recent verschillende vervoersmodellen voor honden in de wagen. Er werden in totaal 19 producten getest:

  • Zes harnassen
  • Twee kooien met tralies
  • Twee stoffen boxen
  • Twee plastic boxen
  • Zeven metalen kooien

Deskundigen van de vereniging beoordeelden meerdere criteria waaraan het materiaal moest voldoen: uiteraard de veiligheid, maar ook het comfort van de hond, het gebruiksgemak en of de uitrusting makkelijk schoon te maken is.

Elk model werd getest met hondenpoppen tijdens verschillende crashtests en proeven op een piste.

 

Harnassen: niet aanbevolen!

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de harnassen als grote verliezers uit de test komen. Elk van de zes modellen faalde! Slechts twee overleefden de slag en bleven intact, maar de riemen waren te lang. De pop sloeg dus recht op de bestuurder in, ondanks het feit dat ze was vastgemaakt!

 

Kooien met tralies: te vermijden

Dit type kooi staat uiteraard garant voor een goede luchtcirculatie. Maar bij een aanrijding is het risico dat de hond zich verwondt erg hoog door de spijlen, hoeken en andere puntige plekken. TCS vindt dat men die modellen enkel thuis mag gebruiken, bijvoorbeeld om een pup te laten wennen, en niet in de wagen.

 

Opvouwbare stoffen boxen

TCS vindt deze weinig geschikt voor in de wagen. Er is wel een riem voorzien, maar als die het laat afweten – wat het geval was tijdens de tests – kan de stof de impact van de hond niet aan.

 

Plastic boxen: niet ideaal

Beide plastic boxen scoorden goed qua schoonmaakgemak, onderhoud en comfort voor de hond. Qua veiligheid kunnen ze echter niet op tegen de metalen variant. Zo sprong de achterwand van een van de kooien in stukken onder het gewicht van de pop! Voor TCS dienen plastic kooien vooral om honden te vervoeren in de lucht.

 

Metalen kooien: de beste oplossing

Dergelijke kooien bieden de beste bescherming aangezien de 7 geteste modellen de score ‘uitstekend’ (vijf sterren) of ‘sterk aanbevolen’ (4 sterren) behaalden. ‘Premium Kennel’ van de Duitse fabrikant Schmidt kwam als winnaar uit de bus. Je gespt de kooi makkelijk vast op de achterbank. Tijdens de crashtest bleef de pop in de kooi zitten en ze liep geen schade op. De modellen ‘Pro 2 Large’ van het merk 4pets en ‘Universal’ van het merk Schmidt scoorden eveneens ‘uitstekend’.

 

Conclusie

Je hebt het begrepen, de ‘absolute’ minimale standaard om een dier, meer bepaald een hond, te vervoeren, is door het vast te maken. Wanneer je je hond gewoon op de achterbank zet, verandert hij bij een aanrijding misschien wel in een dodelijk vliegend projectiel! Je kiest het best voor een metalen kooi, ook al is dit de duurste uitrusting die de meeste plaats inneemt. Jouw veiligheid en die van je medepassagiers – viervoeters inbegrepen – hangen daar immers van af.