Hoe een fietsband herstellen?

Hoe een fietsband herstellen?

Ook met de fiets kun je een lekke band hebben. Als de schade nog meevalt, kunt je de band zelf probleemloos in enkele minuten herstellen. Volg de gids!

Onze Belgische wegen zijn niet altijd voorzien van een fietspad. Soms zijn de wegen die je moet nemen ook niet zo ideaal voor je fiets. Als je in een put of over een stoeprand rijdt, kan de binnenband of luchtkamer van je band afgeknepen raken en scheuren. En dan hebben we het nog niet over het klassieke spijkertje of de glasscherf. Geen paniek, vaak kun je de band zelf herstellen en daarna opnieuw de weg op gaan.

 

 

Welk materiaal heb je nodig om een fietsband te herstellen?

Alles wat je nodig hebt, zit in principe in een herstellingskit. Vraag zeker meer informatie aan je verkoper om er zeker van te zijn dat de kit goed is afgestemd op je fiets. Misschien had je je deze kit al zelf aangeschaft toen je je fiets kocht? Een herstellingskit bevat normaal gezien een set bandenplakkertjes, speciale lijm en een rasp of schuurpapier. Sommige kits bevatten ook een bandenlichter. Als je er geen hebt, koop er dan een: zonder bandenlichter maak je je het leven erg moeilijk. Uiteraard heb je ook een fietspomp nodig. Zorg ervoor dat het opzetstukje op het ventiel van je banden past.

 

Hoe het gaatje dichten?

Draai je fiets om zodat je makkelijker bij het wiel kunt. Maak het wiel los van de vork en verwijder de binnenband van de band. Voor het achterwiel kun je de bandenlichter gebruiken zonder het wiel eraf te nemen: zo vermijd je heel wat gedoe met de ketting en de derailleur!

Vervolgens voer je deze eenvoudige en snelle stappen uit:

  1. Pomp de binnenband maximaal op, om te zien waar het lek zit. Maak de band nat om het gaatje makkelijker te vinden dankzij de luchtbelletjes die het lek produceert. Is je drinkfles leeg? Met een beetje speeksel lukt het ook.
  2. Markeer het gaatje met een potlood of een gekleurd stukje plakband.
  3. Laat de lucht uit de binnenband.
  4. Schuur zachtjes met het schuurpapier of de rasp rond het gaatje. Zo bereid je de binnenband voor om beter aan de lijm te gaan kleven.
  5. Breng een laagje lijm aan op de zone en laat gedurende de aangegeven tijd drogen.
  6. Kleef het plakkertje op de binnenband en zorg ervoor dat het net over het midden van het gaatje zit. Druk enkele minuten aan.
  7. Pomp de binnenband opnieuw voor de helft op voor je hem weer op de buitenband monteert.
  8. Als het lek is veroorzaakt door een stukje glas of een spijker, controleer dan de binnenkant van de buitenband voor je de binnenband opnieuw plaatst, zodat je er zeker van bent dat de glasscherf of de nagel er niet meer in zit.
  9. Pomp de band volledig op.
  10. Controleer na enkele kilometers de bandenspanning en pomp indien nodig opnieuw op.

 

Wat doen met een tubeless-band?

Tubeless-banden hebben geen luchtkamer/binnenband. Je kunt je beredderen met een luchtkamer. Maar je moet deze na een tijdje verwijderen, omdat een tubeless-band wordt verondersteld de band + de luchtkamer in één te zijn. Dit gezegd zijnde is deze band veel bestendiger, waardoor een lekke band veel minder zal voorkomen.

 

Hoe een lekke band vermijden?

Zorg er allereerst voor dat je banden altijd goed opgepompt zijn. Als ze te plat zijn, loop je het risico dat er iets in prikt en dat de band scheurt als je bijvoorbeeld over een put rijdt. Controleer ook regelmatig de slijtage van je banden. Een versleten band scheurt makkelijker.

 

Antibandenlekspray: de mirakeloplossing?

Ja en nee. Antibandenlekspray kan je onderweg depanneren als je nog maar enkele kilometers af te leggen hebt. Maar pas op: als het gat te groot is, loop je het risico dat het product eruit loopt in plaats van het gat te vullen. Als je deze spray trouwens gebruikt, moet je daarna ook je binnenband vervangen.

Verplaats je je meestal per fiets? Neem geen risico. Touring biedt je 24u/24 en 7d/7 fietsbijstand.

Touring Bike ontdekken