We weten allemaal dat goed onderhouden autobanden belangrijk zijn voor onze veiligheid op de weg. Maar hoe controleer je in welke staat je banden zijn? En vooral, hoe spaar je ze best als je veel kilometers rijdt? In dit artikel lees je de vier meest voorkomende oorzaken die ervoor zorgen dat je banden sneller verslijten.
We hebben in andere artikels al uitvoerig geschreven over de banden van je auto. Nu vertellen we je graag wat meer over de kleine mankementen die de kwaliteit van je banden verminderen en hoe ze te voorkomen.
Eerst en vooral: controle voorbereiden
Om je banden op een correcte manier te kunnen controleren, plaats je de auto op een plat oppervlak, buiten – in vol daglicht – of in een verlichte garage. Trek de handrem goed aan. Draai de voorste wielen tot het uiterste, in beide richtingen. Zo kun je de zijwand en het loopvlak goed inspecteren. We overlopen even alle mogelijke problemen ...
Profieldiepte of groeven niet diep genoeg
Dat is een teken van ‘klassieke’ slijtage. Alles hangt af van het gebruik, maar de kwaliteit van je banden zal over de kilometers heen sowieso achteruitgaan. Tot waar? Volgens de wet moet de diepte van de groeven minimaal 1,6 mm bedragen. Om je te helpen hebben de meeste autobouwers op de band een controlestukje ingebouwd: een soort rubberen blokje van 1,6 mm gemonteerd in de hoofdgroeven. Als de groeven nog boven het blokje uitsteken, zit je goed. Vanaf het moment dat ze op dezelfde hoogte of lager zitten, moet je je banden vervangen. Nu je dat weet, raden we je ook aan om in de winter een minimumprofieldiepte van 4 mm aan te houden en in de zomer eentje van 3 mm. Er zijn nu ook speciale peilstokken op de markt om de diepte te meten, zodat je de slijtage van je banden op de voet kunt opvolgen.
Langzaam loslaten van de band
Een van je banden verliest geleidelijk aan druk en wordt langzaam platter, terwijl de andere banden mooi opgeblazen blijven? Er zijn meerdere reden voor dit verlies van lucht: een spijker of een vijs in het loopvlak of de zijwand, een schok tegen de velg, een kapot ventiel, rubber dat langzaam begint te verduren, …
Schokken en inkervingen
Uitstulpingen, zwellingen, inkervingen, … Er zijn heel wat zaken die je band kunnen aantasten. Als je ze nauwkeurig onderzoekt, zul je deze ‘foutjes’ snel opmerken. Volg dit zeker op, want het kan dringend zijn! Bij een beschadigde band is er al snel kans op scheurtjes en/of ontploffingsgevaar. En meestal komt dat voor op de meest ongelegen momenten: terwijl je snel rijdt of onder moeilijke omstandigheden.
Ongelijke slijtage
We praten hierbij over de slijtage op het loopvlak, het stuk van je band dat in contact komt met de grond en waar de groeven zich bevinden. Er zijn meerdere gevallen van slijtage, met verschillende oorzaken:
- Bij slijtage in het midden van het loopvlak gaat het waarschijnlijk om een te hard opgeblazen band.
- Bij slijtage op de zijkanten van het loopvlak zal je band wellicht te weinig opgeblazen zijn.
- Is er alleen slijtage op de buitenkant van het loopvlak, dan gaat het om een soort ‘kneepje’. Je wielen zijn te veel gebogen. Hiervoor zul je moeten langsgaan bij je garagist.
- Enkel slijtage op de binnenkant van het loopvlak? Het gaat hier om een probleem van het parallellisme, waarbij een controle van de geometrie vereist is.
- Vertoont het hele loopvlak deuken en oneffenheden? Wellicht zijn de schokdempers de oorzaak; laat ze nakijken.
- Een plat stuk op één plek in het midden van het loopvlak werd waarschijnlijk veroorzaakt door te hard te remmen.
Zo, nu kun je zelf al enkele oorzaken van slijtage en foutjes aan je banden herkennen. Controleer ze regelmatig, want je banden zijn erg belangrijk voor je veiligheid op de weg.
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?