Image
Banden nakijken

We weten allemaal dat goed onderhouden autobanden belangrijk zijn voor onze veiligheid op de weg. Maar hoe controleer je in welke staat je banden zijn? En vooral, hoe spaar je ze best als je veel kilometers rijdt? In dit artikel lees je de vier meest voorkomende oorzaken die ervoor zorgen dat je banden sneller verslijten.

We hebben in andere artikels al uitvoerig geschreven over de banden van je auto. Nu vertellen we je graag wat meer over de kleine mankementen die de kwaliteit van je banden verminderen en hoe ze te voorkomen.

Eerst en vooral: controle voorbereiden

Om je banden op een correcte manier te kunnen controleren, plaats je de auto op een plat oppervlak, buiten – in vol daglicht – of in een verlichte garage. Trek de handrem goed aan. Draai de voorste wielen tot het uiterste, in beide richtingen. Zo kun je de zijwand en het loopvlak goed inspecteren. We overlopen even alle mogelijke problemen ...

Profieldiepte of groeven niet diep genoeg

Dat is een teken van ‘klassieke’ slijtage. Alles hangt af van het gebruik, maar de kwaliteit van je banden zal over de kilometers heen sowieso achteruitgaan. Tot waar? Volgens de wet moet de diepte van de groeven minimaal 1,6 mm bedragen. Om je te helpen hebben de meeste autobouwers op de band een controlestukje ingebouwd: een soort rubberen blokje van 1,6 mm gemonteerd in de hoofdgroeven. Als de groeven nog boven het blokje uitsteken, zit je goed. Vanaf het moment dat ze op dezelfde hoogte of lager zitten, moet je je banden vervangen. Nu je dat weet, raden we je ook aan om in de winter een minimumprofieldiepte van 4 mm aan te houden en in de zomer eentje van 3 mm. Er zijn nu ook speciale peilstokken op de markt om de diepte te meten, zodat je de slijtage van je banden op de voet kunt opvolgen.

Langzaam loslaten van de band

Een van je banden verliest geleidelijk aan druk en wordt langzaam platter, terwijl de andere banden mooi opgeblazen blijven? Er zijn meerdere reden voor dit verlies van lucht: een spijker of een vijs in het loopvlak of de zijwand, een schok tegen de velg, een kapot ventiel, rubber dat langzaam begint te verduren, …

Schokken en inkervingen

Uitstulpingen, zwellingen, inkervingen, … Er zijn heel wat zaken die je band kunnen aantasten. Als je ze nauwkeurig onderzoekt, zul je deze ‘foutjes’ snel opmerken. Volg dit zeker op, want het kan dringend zijn! Bij een beschadigde band is er al snel kans op scheurtjes en/of ontploffingsgevaar. En meestal komt dat voor op de meest ongelegen momenten: terwijl je snel rijdt of onder moeilijke omstandigheden.

Ongelijke slijtage

We praten hierbij over de slijtage op het loopvlak, het stuk van je band dat in contact komt met de grond en waar de groeven zich bevinden. Er zijn meerdere gevallen van slijtage, met verschillende oorzaken:

- Bij slijtage in het midden van het loopvlak gaat het waarschijnlijk om een te hard opgeblazen band.

- Bij slijtage op de zijkanten van het loopvlak zal je band wellicht te weinig opgeblazen zijn.

- Is er alleen slijtage op de buitenkant van het loopvlak, dan gaat het om een soort ‘kneepje’. Je wielen zijn te veel gebogen. Hiervoor zul je moeten langsgaan bij je garagist.

- Enkel slijtage op de binnenkant van het loopvlak? Het gaat hier om een probleem van het parallellisme, waarbij een controle van de geometrie vereist is.

- Vertoont het hele loopvlak deuken en oneffenheden? Wellicht zijn de schokdempers de oorzaak; laat ze nakijken.

- Een plat stuk op één plek in het midden van het loopvlak werd waarschijnlijk veroorzaakt door te hard te remmen.

Zo, nu kun je zelf al enkele oorzaken van slijtage en foutjes aan je banden herkennen. Controleer ze regelmatig, want je banden zijn erg belangrijk voor je veiligheid op de weg.

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.