elektrische auto

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden de mirakeloplossing zijn om ons te redden van de rampzalige verbrandingsmotoren. Die denkwijze moeten we toch enigszins relativeren:

  • Omdat een elektrische auto inderdaad nauwelijks vervuiling veroorzaakt (de banden en remmen niet meegerekend), moet er wel eerst elektriciteit geproduceerd worden. En als de stroom hoofdzakelijk van steenkool komt, klopt het ecologische plaatje niet meer.
  • En omdat de productie van (grote) batterijen bovendien bepaald niet milieuvriendelijk is.

Focus niet alleen op autonomie

Rijden met een elektrische auto kan bijzonder aangenaam zijn. Het gevoel dat je (tijdens het rijden) niet vervuilt, de ongelooflijke stilte en de zachtheid waarmee je onderweg bent, zijn fantastisch. Het aanbod neemt bovendien voortdurend toe en de komende maanden zullen er steeds meer modellen op de markt komen.

  • Focus niet alleen op autonomie! De nieuwste generaties elektrische wagens hebben immers een reële autonomie van 250 tot 400 km. Doe daar misschien een beetje van af in de winter of als je zwaar geladen bent. De perfecte oplossing voor de stad dus, maar op snelwegen ligt het verbruik nog altijd vrij hoog
  • Oplaadbeurten: het aantal laadpalen groeit snel, maar buiten de grote steden zijn er niet meteen veel te vinden. En om thuis te laden heb je natuurlijk een stopcontact nodig. Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet als je in een appartement woont of in een woning zonder garage of een eigen parkeerplaats …

 

Elektrische wagen: kosten en fiscaliteit

Reken voor een basismodel (stadswagen) toch een budget van 25.000 euro. Een kleine familiale wagen kan vanaf 40.000 euro. Voor een grote sedan moet je 60.000 euro ophoesten.

Van alle aandrijvingen genieten elektrische wagens de meeste voordelen, vooral in Vlaanderen:

  • Elektrische auto’s zijn immers vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting
  • In Wallonië en Brussel betaal je een forfaitair bedrag van minimum 82,10 euro verkeersbelasting
  • De BIV bedraagt in die beide gewesten 61,50 euro

 

Aankooppremie voor elektrische wagens

Een ander interessant element is de Vlaamse aankooppremie van 2.000 tot 4.000 euro (afhankelijk van het model) met als doel het gebruik van elektrische auto's te stimuleren. In Wallonië en Brussel is van een dergelijke premie geen sprake.

 

Elektrische wagens: voordelig verbruik

Wat het verbruik betreft, moet je voor een standaardmodel rekenen op zo'n 0,1 kWh per gereden kilometer. En als je weet dat een kWh tijdens de daluren ongeveer 0,20 euro kost, mag je stellen dat opladen kan voor het luttele bedrag van 2 euro voor 100 km.

 

Voordelen van de elektrische auto

  • Rijplezier, stille werking
  • Geen schadelijke uitstoot tijdens het rijden
  • Lagere onderhoudskosten (minder remmen, geen koppeling, banden enz.)
  • Technologie die aanmoedigt om minder te verbruiken

 

Nadelen van de elektrische auto

  • Rijbereik (autonomie) soms nog vrij beperkt / angst voor een lege batterij
  • Nog zeer duur (vooral de batterijen)
  • Te weinig (openbare) laadpalen
  • Opladen moeilijk in steden/appartementen

Reactie toevoegen