Image
auto

Krijg je al de kriebels als je nog maar denkt aan tussen twee auto’s parkeren? Geen nood, de ingenieurs in de auto-industrie komen je tegemoet met een zelfparkerende auto! Maar wat is hier in werkelijkheid van aan?

Er was eens ... een bumper 

Ja hoor, vóór de elektronica, de ‘tuut-tuut’ en andere camera’s ons te hulp kwamen, vonden ingenieurs de bumper uit! De eerste exemplaren dateren uit de vroege 20ste eeuw. Ze werden vervaardigd uit gehard staal en moesten niet alleen het koetswerk beschermen tegen schrammetjes, maar ook de voetgangers! Nu goed ...

Na de jaren 1950 met hun fraaie Amerikaanse bolides moesten de glimmende chromen bumpers in de seventies plaatsmaken voor plastic exemplaren. Dit materiaal werd langzaamaan de norm. Geleidelijk verdween ook de bumper zelf, omdat dat stuk voortaan integraal deel uitmaakte van de carrosserie.
De design- en veiligheidsvereisten schreven dat nu eenmaal voor! Maar hoe doeltreffend kun je tussen twee auto’s parkeren?

Van de ‘tuut-tuut’ tot de 360° camera

Vandaag zijn sensoren bijna standaard aanwezig, zelfs in de kleinste stadswagentjes. Camera’s deden recenter hun intrede aan boord. Niet de toestellen die de rijhulpsystemen bijstaan, maar camera’s waarmee je een 360-gradenzicht hebt rond de wagen. Op het scherm van de centrale console tonen de meest geavanceerde systemen het beeld zelfs in 3D. Zo krijg je de indruk je auto te zien vanuit een drone die het tafereel overvliegt!
Veel systemen zijn ook uitgerust met sensoren die anticiperen op de komst van een andere wagen en jou waarschuwen wanneer je je parkeerplaats verlaat.

De (bijna) zelfparkerende auto

‘Park Assist’ komt ook steeds vaker voor. Voor een meerprijs van ongeveer 500 euro kan zelfs een basismodel stadswagentje daarmee uitgerust worden. Dit systeem maakt gebruik van parkeersensoren.

Gebruiksaanwijzing:

  • Schakel op het dashboard de parkeerhulp in.
  • Rijd maximaal 20 tot 30 km per uur, afhankelijk van het model.
  • Zet je op een zijdelingse afstand van ongeveer één meter ten opzichte van de geparkeerde wagens. De ultrasone sensoren geven dan de beschikbare plaatsen weer.
  • Zet je knipperlicht aan, druk op een toets, en het systeem zal het manoeuvre in goede banen leiden.
  • Volg de verzoeken van het systeem op, door de auto in achteruit en in vooruit te zetten. Afhankelijk van de verfijndheid van het systeem moet je ook het gaspedaal en/of de remmen bedienen.
  • De tijd die dit ‘automatische’ manoeuvre in beslag neemt, is quasi dezelfde als wat een (handige) chauffeur nodig heeft zonder die elektronische hulpmiddelen.

Het parkeermanoeuvre kan worden uitgevoerd:

  • Zijdelings, links of rechts.
  • In schuine parkeervakken, links of rechts.
  • Wanneer je een parkeerplaats verlaat.
  • Met een caravan of aanhangwagen als je over de optie Trailer Assist beschikt. Een geniale uitvinding als je parkeren met dit soort aanhangsels een nachtmerrie vindt!

Toch zijn er ook een paar nadelen

  • Om zijdelings tussen twee auto’s te parkeren, hebben de systemen een extra marge nodig van 60 tot 120 cm. Voor een normale berline heb je dus in totaal ruim 5 meter nodig. In de stad vind je niet altijd zo’n ruime plek om te parkeren!
  • De maximumsnelheid tijdens het zoeken naar een parkeerplaats mag niet hoger zijn dan 20-30 km/u. De automobilisten in je kielzog zouden hierdoor wel eens geïrriteerd kunnen raken.
  • De hulp bij het parkeren vereist vrij veel handelingen en je moet je hoofd erbij houden. Afhankelijk van het merk verloopt dat moeilijker of makkelijker. Het parkeren gaat ook sneller met een automatische dan met een handmatige versnellingsbak.
  • In het drukke stadsverkeer kan de wagen achter jou al snel tegen je bumper kleven, waardoor het manoeuvre onderbroken wordt.

Parkeer je wagen ... zonder zelf aan het stuur te zitten!

Je auto in en uit een parkeerplaats rijden terwijl je zelf niet aan het stuur zit, is geen toekomstdroom meer. Enkele premiummerken stellen nu ook ‘smart keys’ voor. Met deze afstandsbediening kan de eigenaar zijn wagen in een nauwe parkeerplaats wringen.
Weet wel dat het systeem enkel binnen een beperkte radius werkt: minder dan anderhalve keer de lengte van de auto. Een gadget dat binnenkort wellicht ook zijn intrede doet in de minder luxueuze gamma’s.

Laatste tip

Je wagen parkeren was nog nooit zo eenvoudig! Maar hoe geavanceerd de huidige systemen ook zijn, ze kunnen je het manoeuvre niet helemaal uit handen nemen. Om ze zo efficiënt mogelijk te gebruiken, moet je oefenen.
Neem rustig de tijd om de gebruikershandleiding van je nieuwe auto te lezen en enkele manoeuvres uit te proberen op een verlaten terrein. Zo vermijd je beginnersstress.

Op een auto die zichzelf volledig autonoom parkeert in reële verkeerssituaties zullen we wel nog een tijdje moeten wachten!