jetlag

De negatieve gevolgen van jetlag tackelen: 9 tips

Wie naar het westen of oosten vliegt, komt in andere tijdzones terecht. Zo is het in New York tijdens de zomer 6 uren vroeger dan bij ons maar in Thailand is het dan weer 5 uren later (6 tijdens de winter). Eens je op je bestemming aankomt, verandert er een hoop zoals de tijdstippen waarop je eet en slaapt. Concreet: je biologische klok slaat op hol met als gevolg dat je ’s avonds niet kunt slapen of ’s morgens het bed niet uit kunt. Is daar iets aan te doen? Jawel. Dit zijn onze beste tips en trucs.

Inhoud

1. Zet je klok juist
2. Meteen aanpassen
3. Licht en zon
4. Geen of weinig alcohol
5. Pas je voeding aan
6. Probeer melatonine
7. Tussenlanding
8. Slim plannen
9. Kies je bestemming verstandig

 

1. Zet je klok juist

Zet voor je vertrek je horloge op het uur van je bestemming en probeer je zo goed mogelijk in te leven in de situatie op je bestemming. Concreet: wie ’s morgens naar de VS vertrekt, doet er goed aan om de eerste uren van de vlucht zoveel mogelijk te slapen zodat je bij aankomst toch nog wat uurtjes kunt doorgaan. Anders gezegd: wacht niet tot je op je bestemming bent om je aan te passen.

 

2. Meteen aanpassen

Pas je onmiddellijk aan. Kruip op je bestemming niet ’s middags in je bed voor een dutje of sta niet op in het midden van de nacht omdat je toch wakker bent. Geef dus niet onmiddellijk toe aan de grillen van je biologische klok. Op die manier zul je sneller van je jetlag verlost zijn. Nog beter is om al een paar dagen op voorhand vroeger tot veel vroeger te gaan slapen als je oostwaarts op vakantie gaat. Of ga elke dag iets later slapen als je een vakantie in het westen hebt geboekt. Op die manier stuur je je biologische klok beetje per beetje bij.

 

3. Licht en zon

Zoek op je bestemming meteen de zon op. Een wandeling of een terrasje in de zon heeft namelijk een positief effect op jouw inwendige klok. Een duik in het zwembad is ook geen slecht idee. Je zult je frisser voelen waardoor je niet meteen geneigd bent om je bed op te zoeken.

 

4. Geen of weinig alcohol

Drink vooral water aan boord van het vliegtuig. De lucht in de cabine is meestal heel erg droog dus drinken is sowieso een must. En misschien val je van een glas wijn makkelijker in slaap, je zult helaas niet lang genoeg slapen. Sterker nog, van alcohol ga je nog sneller uitdrogen. Drink dus voornamelijk water, veel water.

 

5. Pas je voeding aan

Pas je voeding aan indien mogelijk. Prop jezelf niet vol met rijst, pasta, aardappelen enz. want je zult er sneller van in slaap vallen. Tenzij je oostwaarts vliegt, dan is het een aanrader. Wie westwaarts vliegt, is beter af met proteïnerijk voedsel. Wakker blijven is in dat geval de boodschap al raden we aan om de eerste uren van je ochtendvlucht te slapen tot het ochtend is op je bestemming. Concreet: wie om 10 uur naar NYC vertrekt kan maar beter slapen tot pakweg 8 uur lokale tijd (de tijd op je bestemming) of omgerekend 14 uur (de tijd in België).

 

6. Probeer melatonine

Slapen op momenten dat je lichaam niet bepaald moe is, is niet evident. Je kunt het proces een handje helpen met melatonine. Bespreek het gebruik ervan met je dokter of laat je adviseren via je apotheek. Ons advies: louter gebruiken als al het andere faalt.

 

7. Tussenlanding

Van plan om heel ver te vliegen? Naar Australië bijvoorbeeld? Als je de luxe en of tijd hebt, las eventueel in halte in ergens halfweg en blijf er een nachtje of meerdere dagen. Maak van de gelegenheid gebruik om steden te bezoeken als Bangkok, Singapore of Hong-Kong als je oostwaarts vliegt. En waarom zou je niet eerst 2 dagen in NYC doorbrengen als je eindbestemming Californië is? Gesteld dat je de mogelijkheid hebt, zeker het overwegen waard.

 

8. Slim plannen

Druk programma voor de boeg? Pas je uitstappen dan dusdanig aan dat je het de eerste dag(en) wat rustiger aan doet. Plan de intensieve uitjes - die vroeg starten bijvoorbeeld, of laat op de avond plaatsvinden - een paar dagen later zodat je lichaam de tijd krijgt zich aan te passen aan het nieuwe donker en licht. Concreet voorbeeld: ga in NYC niet meteen na aankomst naar een show op Broadway, maar maak eerder van je jetlag gebruik om de eerste dag een vroege wandeling te maken door Central Park. Als je naar het Oosten vliegt en sowieso gepland hebt om op het strand te liggen of aan het zwembad, doe het dan vooral de eerste dagen.

 

9. Kies je bestemming verstandig

Als je uit ervaring weet dat jetlag per definitie een spelbreker is, waarom zoek je dan geen bestemming op met minder tijdsverschil? Wie van noord naar zuid reist, kan het tijdsverschil doorgaans beperken tot een paar uurtjes en in sommige gevallen is de tijd gewoon identiek. De opties liggen open van Noord- tot Zuid-Afrika maar besef evenwel dat het in Zuid-Afrika winter is als het bij ons zomert.