Dashcams

Dashcams: wanneer mag je de beelden gebruiken?

‘Dashcams’ worden bij ons steeds populairder. Maar waar komt die bevlieging vandaan? Waar moet je op letten als je zo’n mini camera wilt kopen? En is het bovendien wettelijk toegelaten om dat type apparaat te gebruiken? Volg de gids!

De dashcam (of dashboardcamera) kreeg bij ons bekendheid door videofilmpjes afkomstig uit Rusland en verleidt meer en meer Belgische automobilisten. Je herinnert je vast die harde beelden die bij ons werden gefilmd: automobilisten die hun leven en dat van andere weggebruikers in gevaar brengen. En dat leidt uiteraard tot een steeds hogere toename van de verkoop van dat soort accessoires in ons land.

 

Mini autocamera of dashcam?

Wij maken een onderscheid tussen 2 soorten apparaten die beelden op de weg opnemen:

  • Mini autocamera’s van het ‘Go Pro’-type die voornamelijk worden gebruikt voor het filmen van een mooie rit of een vakantieroute, enzovoorts. Die camera’s vallen vooral in de smaak bij motorrijders die een uitstap maken. De beperkingen van het gebruik van de beelden zijn exact gelijk aan die van de dashcams.
     
  • Dashcams zijn gemonteerd op de voorruit of het dashboard van de auto. Ze filmen de weg permanent maar slechts de laatste seconden/minuten worden opgeslagen. Dat kan na een schok of na de activatie door de bestuurder. En daarin schuilt nu juist het belang van dat toestel. Met andere woorden: een visueel bewijs in geval van ongeval/aanrijding, ben je nu het slachtoffer of niet.

 

10 criteria om de juiste keuze te maken:

1. Beeldkwaliteit: de kwaliteit moet hoog genoeg zijn om details zoals nummerplaten of het type wagen te kunnen herkennen. De optische kwaliteit speelt een rol alsook de videoresolutie. Je moet minimum voor ‘HD ready’ ( 720 pixels) gaan, ‘Full HD’ (1080p) is nog beter, meer kan ook, op voorwaarde dat je genoeg geheugen voorziet voor de opnames …

2. Opnamecapaciteit: let op, hoe hoger de resolutie, hoe meer opslagcapaciteit je nodig hebt. Een dashcam is weliswaar niet ontworpen om alles in het geheugen op te slaan maar als de resolutie ervan hoog is dan moet je zeker een geheugenkaartje van minimum 32 GB voorzien. Als het geheugen onvoldoende is, dan worden de oudere beelden stelselmatig door de meest recente beelden overgeschreven.

3. Wel of niet geïntegreerd beeldscherm: de meeste apparaten zijn voorzien van een klein scherm aan de achterkant dat het snel bekijken van de beelden vergemakkelijkt. Camera’s zonder beeldscherm zijn compacter en discreter maar moeten wel aan een computer of een randapparaat, zoals een smartphone, worden gekoppeld. In het laatste geval kan het zijn dat je een Wi-Fi of Bluetooth connectie nodig hebt.

4. Versnellingsmeter of schokdetector: zonder twijfel de belangrijkste functie. De versnellingsmeter neemt de snelheid van de auto op en slaat, in geval van schok, de beelden enkele minuten voor, tijdens en na het ongeval op.

5. Parkeerfunctie en bewegingsssensor: niet alle camera’s zijn van die, nochtans interessante, functies voorzien. Stel je voor dat je auto in een parkeergarage staat. Iemand brengt er al dan niet opzettelijk schade aan toe. Dankzij de geïntegreerde sensoren slaat de camera automatisch aan van zodra er in de nabijheid beweging wordt gedetecteerd (zelfs zonder schok).

6. GPS tracking: de dashcam dat voorzien is van een GPS dient niet als routewijzer maar meet de snelheid van de wagen en bepaalt haar exacte locatie. Handig als je de beelden wilt gebruiken als bewijs voor de verzekeringsmaatschappij of in de rechtbank.

7. Ondersteuning bij het rijden: deze optie is enkel beschikbaar bij luxe toestellen. Dankzij de GPS functie kan dit type toestellen snelheidsradars opsporen en aangeven.

8. Dubbele lens: dankzij een voor- en achtercamera kan je je volledige omgeving zien. De meerwaarde is er niet echt en er hangt een stevig prijskaartje aan vast.

9. Bevestiging: op het dashboard met tweezijdige kleefsysteem of op de voorruit met een zuignap. Aan jou de keuze. Indien je vaker van auto verandert, dan is het systeem met zuignap aangeraden. Let op en check de dragers eerst als voor je een toestel aanschaft aan een lagere prijs. De kwaliteit van de bevestiging is immers niet altijd optimaal.

10. Prijzen: variëren van een zestigtal euro voor basismodellen die op het internet verkocht worden en kunnen oplopen tot 300 euro voor luxe toestellen die aan alle bovenvermelde criteria beantwoorden.

 

Mag ik de opgeslagen beelden op mijn dashcam gebruiken?

Het bezit en het gebruik van dashcams is in België toegelaten. Let op: dat is niet in alle landen het geval! Dat betekent niet dat je de beelden zomaar mag gebruiken! Beelden mag je vrij gebruiken zolang het privé gebeurt. Maar de publicatie ervan is een wettelijke overtreding op de Privacywet. Niemand mag dus, met andere woorden, beelden of video’s van iemand anders publiceren zonder haar/zijn uitdrukkelijke toestemming.

De Privacycommissie onderscheidt verschillende gebruiksdoeleinden:

  • Recreatief gebruik: heeft betrekking op beelden die opgenomen zijn voor persoonlijke doeleinden of die verspreid worden in familieverband. Van zodra je die beelden op het internet publiceert, moet je de toestemming hebben van de gefilmde personen. De wetgeving hieromtrent is zeer complex. Informeer je eerst want een verwittigd persoon is er twee waard! Als het om internetpublicaties gaat, dan raden veel fabrikanten trouwens aan om gezichten van personen en nummerplaten onherkenbaar te maken of door te krassen.
     
  • Gebruik als bewijsmateriaal: de Commissie is hier van mening dat het gaat om beeldmateriaal met een ‘persoonlijk juridisch’ karakter. De Privacywet verbiedt, in principe, de behandeling van deze gegevens op enkele uitzonderingen na, zoals een geschil bijvoorbeeld. Maar let wel op dat voor de rechtsgeldigheid, de gefilmde persoon onmiddellijk na het ongeval ervan op de hoogte moet gesteld zijn. Daarenboven wordt de eigenaar van de dashcam verantwoordelijk beschouwd voor de toekomstige behandeling van het beeldmateriaal. Hij/zij zal zelfs een verklaring moeten afleggen bij de Privacycommissie!
     
  • Gebruik in een taxi: als een taxibedrijf uit veiligheidsredenen beslist om haar taxi’s van binnencamera’s te voorzien, dan zijn dit geen dashcams maar wel bewakingscamera’s die onderhevig zijn aan een andere wetgeving. De opnames zullen duidelijk aan de passagiers moeten aangegeven worden, door middel van een sticker bijvoorbeeld.

 

Wettelijk bij ons maar niet overal in Europa!

Onze Nederlandse collega’s van de ANWB hebben de landen waar dashcams wettelijk zijn toegelaten (of niet) opgelijst. Al laten de meeste landen dashcams onvoorwaardelijk toe, toch zijn er andere landen waar ze totaal verboden worden.

In het Verenigd Koninkrijk, het minst strikte land met betrekking tot dashcams, stellen de verzekeringsmaatschappijen kortingen voor aan klanten in het bezit van een dashcam. Ze zijn van mening dat bestuurders die een dashcam aan boord hebben, voorzichtiger zijn achter het stuur omdat ze ervan bewust zijn dat al hun ritten worden opgenomen!

 

Ons advies

Een dashcam kan heel handig zijn in geval van een ongeval of een aanrijding omdat de opgenomen beelden als bewijsmateriaal kunnen voorgelegd worden in de rechtbank. Maar je moet de regels van de Privacywet nauwkeurig volgen, in het bijzonder als je beslist om de beelden te publiceren op het internet.

 

Reactie toevoegen