Image
Cruise
Costa Cruises werkt aan twee cruiseschepen die zullen aangedreven worden door hybride motoren op vloeibaar gas.

Costa Cruises is in Finland gestart met de bouw van twee revolutionaire nieuwe schepen die volledig gebaseerd zijn op de "Green Cruising Design" filosofie van de rederij. Beide schepen beschikken over 2600 kajuiten, goed voor een maximale bezetting van 6600 passagiers.

De twee schepen, die volgens de huidige planning in 2019 en 2021 in de vaart worden genomen, worden aangedreven door hybride motoren die op LNG draaien. Voor de scheepvaart is LNG (vloeibaar gas) momenteel een van de schoonste brandstoffen ter wereld. Het grote voordeel van LNG is dat er geen zwaveluitstoot is, aldus de rederij. Bovendien zou de stikstof- en CO2-uitstoot bij LNG vele malen lager liggen dan bij gewone scheepsbrandstof.

Recyclage

Costa Cruises claimt ook dat er naast de minder vervuilende motoren ook meer aandacht geschonken zal worden aan andere groene technologie, zoals afvalverwerking en waterbesparing. Een cruiseschip is als een kleine stad waar mensen eten, douchen, water gebruiken, sporten en dus ook afval produceren, zegt de rederij. Op dit ogenblik heerst op de volledige vloot van Costa Cruises een beleid van 100% scheiding van afval en waar mogelijk wordt er gerecycleerd. Het meeste water dat door de passagiers wordt verbruikt, is zeewater dat door ontziltingsinstallaties op het schip wordt gezuiverd.

Klaar voor de verre toekomst

Costa Cruises heeft nu al de ‘toekomst’ aan boord op sommige schepen. Op de Costa Diadema en de Costa Fascinosa varen de zogeheten ‘Pepper’ robots mee. De robots geven antwoord op vragen over restaurants, activiteiten, excursies en spa-behandelingen en zorgen voor een extra accentje plezier. Pepper is naar eigen zeggen de eerste robot ter wereld die menselijke emoties herkent en actief contact zoekt met z’n omgeving.