Binnendoor naar Zuid-Frankrijk: 2 alternatieve routes

Binnendoor naar Zuid-Frankrijk: 2 alternatieve routes

In één ruk naar Zuid-Frankrijk via de zogeheten Autoroute du Soleil of liever langzaam en in etappes? Wie deze zomer de péages en files wil omzeilen, kan overwegen om een ‘trage’ reis te ondernemen. Naar de Côte d’Azur via deze 2 alternatieve routes.

Naar het zuiden van Frankrijk rijden is tijdens de zomermaanden doorgaans geen pretje. Probeer je het toch via de snelwegen, hou dan zeker rekening met de drukke weekends en de traditionele ‘zwarte zaterdagen’. Een duidelijk overzicht van de drukte op de Franse snelwegen vind je hier.

Alternatieven? Vermijd sowieso de weekends en vrijdagnamiddagen om te rijden. Of beter nog: blijf weg van de snelwegen en probeer het via de befaamde N7 of bereik Zuid-Frankrijk via Centre-Val de Loire, Limousin en Languedoc-Roussillon.

 

Inhoud

Alternatief 1: via Centre-Val de Loire en Occitanie

Alternatief 2: via de befaamde N7

Naar het zuiden in 4 etappes

 

Alternatief 1: via Centre-Val de Loire en Occitanie

Deze ‘trage reis’ begint net over de grens, in de Nord-Pas-de-Calais. Wie wil stoppen voor cultuur, kan een halte in Arras, Béthune of Lens (bijvoorbeeld het Louvre Lens inlassen.

Verder op de weg richting Parijs kom je in Picardië langs de Hoge vallei van de Somme, de omgeving van Amiens, de streek van Noyon-Compiègne en Senlis-Chantilly. Mogelijke fotomomenten: de gotische kathedralen, koninklijke abdijen, prachtige kerken en vele kastelen.

Verder richting het zuiden maak je een bocht rond Parijs om de région Centre-Val de Loire te bereiken. Deze regio staat bekend om zijn kastelen; je vindt er ruim 140 langs de Loire en diens zijrivieren. Op de website van de Loirestreek staan talloze tips over bezoeken, overnachtingen, activiteiten en evenementen.

Verder zuidwaarts kom je in de rustige Limousin terecht, een regio die bestaat uit drie departementen: de Corrèze, Creuse en Haute-Vienne. De Limousin werd begin vorig jaar samengevoegd met Aquitaine en Poitou-Charentes, samen de nieuwe regio Nouvelle-Acquitaine genoemd.

De volgende regio op weg naar het zuiden is de voormalige Midi-Pyrenées, tegenwoordig onderdeel van de nieuwe regio Occitanie (sinds 1/1/2016). Zijn hier beslist het bezoeken waard: een rit over het indrukwekkende viaduct van Millau, een vaart op de Canal de deux Mers en een bezoek aan Ariège, Cahors, Rocamadour, Villefranche-de-Rouergue en uiteraard het immer charmante Toulouse.

De route naar het zuiden eindigt in de Languedoc-Roussillon, eveneens onderdeel geworden van Occitanie. Ook deze voormalige regio biedt een brede waaier aan toeristische mogelijkheden. Met een klein ommetje kom je in Carcassonne terecht maar wie de gps op de Côte d’Azur heeft ingesteld kan via de kastelenroute in de Aude naar deze mooie plekjes: Cabaret, Tour Régine, Surdespine en Quertinheux. Nog steeds in Occitanie is ook dit een prachtige plaats om te blijven hangen: Canal du Midi. Sterker nog, misschien moet je hier gewoon je auto aan de kant zetten en met een aak naar Agde varen. Het Canal du Midi eindigt in de Middellandse Zee, vlakbij Béziers. Van hieruit kun je (min of meer) langs de kust verder reizen naar Montpellier, Marseille en – waarom niet – Cannes en Nice. Tip: je kunt ook langs het Canal du Midi of van Toulouse naar Sète fietsen. Niet in één keer natuurlijk, maar in etappes.

Meer details over de deze alternatieve route vind je in Zuid-Frankrijk via Centre-Val de Loire, Limousin en Languedoc-Roussillon.

 

Alternatief 2: via de befaamde N7

De N7 of Route Nationale 7 is een goed alternatief voor wie de tijd neemt om onderweg stil te staan bij de geschiedenis, de cultuur en de natuur van Frankrijk. De N7, zeg maar de Franse Route 66, begint officieel vanaf de Notre-Dame in Parijs maar vermoedelijk wil je deze halte overslaan.

Beter is om in een boog om Parijs meteen naar Fontainebleau te rijden, zo’n 65 km ten zuiden van de Franse hoofdstad. In Fontainebleau heb je twee opties: de N7 blijven volgen of de N6 nemen. Beide routes zijn mogelijk; de N6 komt sowieso in Lyon weer samen met de N7.

Wie de bordjes van de N7 volgt, kan haltes voorzien in Montargis, Briare, Nevers, Moulins en Roanne. Onderweg druipt de nostalgie letterlijk van de gevels af. Afgebladerde reclameboodschappen van onder meer Michelin verwijzen naar de jaren 50 en later. Maar ook een oud tankstation en reclameboodschappen van verloren gegane Franse merken smeken onderweg om meer dan een selfie.

Aangekomen in Lyon is het (even) gedaan met de nostalgie en rust maar net voorbij deze miljoenenstad (agglomeratie meegerekend) slingert de N7 verder naar Vienne en Valence. Nabij de Rhone kom je in de zogeheten ‘Midi’ terecht, het zuidelijke gedeelte van Frankrijk. Vanaf Montélimar, onder meer bekend van de nougat, waan je je opnieuw in de jaren 50 en 60 en nog zuidelijker, in Avignon, mag je de befaamde brug over de Rhône niet missen.

Verder op weg naar het zuiden kom je in Aix-en-Provence terecht en vanaf hier kun je bij manier van spreken de kust al ruiken. Ga dus niet op de gas staan, maar rij langzaam richting Fréjus en geniet met volle teugen van de landschappen. Tip: ga eens kijken naar de Aquaduct van Roquefavour, de indrukwekkende aquaduct die Marseille lange tijd van water voorzag.

Vanuit Frejus brengt de N7 jou rechtstreeks naar de Middellandse Zee maar wie zin heeft om nog wat extra kilometers te karren, kan via de RN98 naar de Corniche d’Or. Deze Route National, die langs de kustlijn loopt, snijdt dwars door rode rotsformaties heen en wordt tot een van de mooiste wegen van Frankrijk gerekend. Een absolute aanrader!

 

Algemene opmerking: de bordjes N7 worden niet overal meer gebruikt en werden op diverse plaatsen vervangen door andere benamingen waarin de ‘7’ evenwel werd behouden. Vanaf Fontainebleau is het achtereenvolgens uitkijken naar de D7, RNIL7, D607, D2007, D907, D307, D907, D7N, DN7 en D6007. Kortom, het is niet onverstandig om vooraf je route in detail uit te stippelen. Surf voor meer details naar Zuid-Frankrijk via de befaamde N7.

 

Naar het zuiden in 4 etappes

De twee routes zijn uiteraard bedoeld om in etappes te rijden. Probeer de eerste dag in elk geval voorbij Parijs te geraken (eventueel deels via de autosnelweg) zodat je die verkeersknoop ’s avonds of in de late namiddag kunt doorspoelen met een heerlijk glas op een (hopelijk) zonnig terras.

Wie voor de route via Occitanie kiest, kan een eerste overnachtingsplaats zoeken in de regio Centre-Val de Loire. Bijvoorbeeld in de buurt van Orléans (435 km van Brussel) of nabij het prachtige kasteel van Chambord (ca. 500 km van Brussel). De volgende dag bereik je na circa 350 km Corrèze ten zuiden van het Parc Naturel de Millevaches en Limousin. De dag daarna sta je na een kleine 300 km aan de poort van Toulouse maar wie nog even op de gas duwt, kan een tussenstop in Carcassonne inlassen. Op dat ogenblik kun je de Middellandse Zee, zo’n 120 km verderop (Agde), al ruiken. Wie voor alternatief 2 kiest, kan een eerste stopplaats inlassen in Fontainebleau (370 km van Brussel). Op dag 2 stel je de gps op Lyon in (ca. 400 km verderop) maar opgelet, dat traject neemt minstens 6 uren in beslag langs de ‘trage’ N7. Alternatief is om een overnachtingsplaats te zoeken in of nabij Roanne om de volgende dag te eindigen in Valence (circa 200 km van Roanne) of Montélimar (zo’n 40 km verder).

De laatste etappe brengt je naar het hart van de Côte d’Azur: Fréjus (ca. 300 km vanuit Montélimar), gelegen ergens in het midden tussen de bekende badplaatsen Cannes en Saint-Tropez.

 

Opmerking: de vermelde afstanden kunnen variëren al naargelang de exacte locatie waar je halt houdt. Voor het eerste traject – van Brussel tot voorbij Parijs – hebben we de afstand via de snelweg opgegeven. Aan jou de keuze om de routes al dan niet integraal langs alternatieve wegen af te leggen. Hou er echter rekening mee dat je op de secundaire wegen zelden een hoger gemiddelde zult halen dan 60 km per uur.

 

Tip: Wie op zoek is naar een overnachtingsplaats onderweg, kan virtueel aankloppen bij de Fédération Internationale des Logis (FIL), naar eigen zeggen de grootste keten van onafhankelijke restauranthouderhoteliers in Europa. Bijna 2400 hotel-restaurants zijn lid van dit oorspronkelijk Franse netwerk dat inmiddels wijd vertakt is in Europa. Alle zogeheten "Logis" garanderen een kwaliteitsvol verblijf in een authentiek kader en serveren een regionale keuken met veel aandacht voor streekproducten (1, 2 of 3 "Stoofpotjes" duiden het gastronomisch niveau aan).

Reacties

Bedankt nkt nkt
Franc V.
8 juli 2019

Reactie toevoegen