trottinette

Auto en step, het nieuwe mobiliteitskoppel

Of het nu om persoonlijke of gedeelde exemplaren gaat, de elektrische step is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Is dat goed of slecht? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar feit is dat er een nieuwe trend opduikt: autofabrikanten beginnen zich ermee te bemoeien!

Naarmate er alsmaar meer verkeersbeperkingen zijn, kan je je auto maar beter buiten het stadscentrum laten staan. De “laatste kilometer” kan je dan afleggen met een zachtere manier van verplaatsen, zoals het openbaar vervoer, deelfietsen of deelsteps, of je eigen elektrisch vervoermiddel.

 

Ideale aanvulling

Autofabrikanten, die aanvankelijk tamelijk terughoudend waren tegenover dit concept van multimodaliteit, lijken de dingen nu anders te zien. Verschillende fabrikanten hebben zich zelfs gestort op de ontwikkeling van … elektrische steps! Voor stadsgebruik is de step inderdaad de ideale aanvulling op de auto:

 

  • “Licht”, met elektrische modellen die zo’n 15 à 20 kg wegen.
  • Handig, zodat je hem makkelijk kan oppakken en dragen.
  • Opvouwbaar, waardoor je ruimte bespaart en hem makkelijk kan opbergen in de koffer.
  • “Proper”, want in tegenstelling tot bij een fiets heb je geen ketting en grote wielen waaraan je je vuil kan maken.

 

Soms gaat het om bestaande producten die voor de gelegenheid aangepast werden. Zo heeft Ford zich gediversifieerd door Spin te kopen, een bedrijf dat in de Verenigde Staten elektrische steps ter beschikking stelt aan professionele klanten. Drie jaar geleden verraste Peugeot bij de voorstelling van zijn 3008 met een elektrische step om in de koffer te plaatsen, een optie van 899 euro. En vorig jaar bracht Seat zijn “e-scooter” uit, zoals de Engelsen zeggen. De step heeft een topsnelheid van 25 km/u en een bereik van 45 km, en werd ontwikkeld door specialist Segway, wat garant staat voor kwaliteit. Seat nam een aantal details onder handen, zoals de ophanging en het elektronisch beheer … om uiteindelijk te komen tot een efficiënt product dat in concessie verkocht wordt voor 599 euro.

 

Alle soorten

Volgend jaar komen er nog twee andere machines op de markt, die er alvast qua vorm een totaal verschillende visie op nahouden:

 

  • Bij Audi: Het premiummerk stelde onlangs een op zijn zachtst gezegd origineel apparaat voor dat “e-tron scooter” gedoopt werd. Het gaat om een kruising tussen een skateboard en een step. Het bord met vier wielen gedraagt zich een beetje als een golf, waarbij je stuurt door je lichaam te bewegen. Het handvat kan je met één hand vasthouden. Om te versnellen en te remmen, gebruikt de bestuurder een hendel zoals op een scooter. Audi spreekt over een bereik van 20 km en een maximumsnelheid van 20 km/u, maar ook over een beperkt gewicht (12 kg) en een simpele manier van plooien en opbergen. Vanaf volgend jaar verkrijgbaar voor een slordige 2.000 euro! We zitten bij Audi, weet je wel …
trottinette Audi

 

  • Bij Hyundai: Het bijzondere aan de Ionic-step, gebaseerd op een in 2017 op CES voorgesteld concept en bedoeld om mee te nemen in je auto, is dat hij automatisch wordt opgeladen wanneer je hem in de koffer plaatst. In vergelijking met de meeste andere modellen onderscheidt deze step zich door zijn achterwielaandrijving. Met een lithiumbatterij van 10,5 Ah haalt de kleine Hyundai 20 km/u en een bereik van om en bij de 20 km. Zijn gewicht (7,7 kg) en zijn ingenieuze plooisysteem maken van hem een geweldige metgezel! De prijs is nog niet bekend.
Trottinette Hundai

 

Veiligheid voorop

De elektrische step combineert de voordelen van een fiets – snelle verplaatsing, zachte mobiliteit – met de toegankelijkheid tot andere vervoermiddelen. Maar er moet wel rekening gehouden worden met de veiligheid, zowel van de mensen op de step als van de andere weggebruikers, in het bijzonder de voetgangers. De toekomstige bestuurder moet er dan ook over waken een aantal regels te respecteren, zodat er geen problemen zijn met andere weggebruikers. En vergeet tenslotte ook je verzekering en je mobiliteitsgarantie niet, met de Move On-formule van Touring.

 

Besluit

Laat er geen twijfel over bestaan: ook andere constructeurs zullen deze trend volgen. De voordelen van een aan het automerk verbonden step? Ongetwijfeld een garantie op betrouwbaarheid en complementariteit (eenvoudig op te bergen en de mogelijkheid om aan boord op te laden), en het is ook gewoon fijn om een gamma accessoires te hebben dat gelinkt is aan het merk.