6 vragen over Automatic emergency braking

6 vragen over Automatic emergency braking

De beroemde crashtest-organisatie EuroNCap neemt vanaf nu ook de Automatic emergency braking op in zijn beoordelingen. Dit bewijst alvast het belang van een dergelijk accessoire. Al heeft dit systeem nog wel te kampen met een aantal storingen ...

 

Wij hebben het vaak over nieuwe technologieën in de autowereld. En over semiautonome wagens. Momenteel is geen enkel doorsnee voertuig 100% zelfrijdend; de autobouwers zitten nog in de testfase van het concept. Een deel van de uitrusting van deze auto’s van de toekomst bevindt zich echter al in onze wagens, en sommige uitrusting is sinds enkele jaren zelfs verplicht:

  • ABS (antiblokkeersysteem van de remmen)
  • ESP (tegen slippen)
  • ECall (automatische noodoproep bij een ongeval)

 

De Europese Unie wil de autobouwers nu ook Automatic emergency braking opleggen (AEB of noodrembekrachtiging), als bijkomend accessoire voor extra veiligheid. De VS hebben dit vanaf 2022 verplicht gemaakt voor alle voertuigen.

 

Waarom dit systeem?

Studies tonen aan dat ‘verstrooid achter het stuur zitten’ een van de frequentste oorzaken is van – soms dodelijke – letsels aan de nekwervels bij een verkeersongeval. De verstrooide chauffeur ziet niet dat het voertuig voor hem gestopt is of bruusk heeft vertraagd, en rijdt ertegen. Door dergelijke ongevallen kunnen de bestuurders van beide voertuigen verwondingen oplopen – meer bepaald nekwervelletsels. Met noodrembekrachtiging kun je dit soort aanrijdingen vermijden.

 

Hoe werkt Automatic emergency braking?

De meeste AEB-systemen werken met een radar, een (stereo)camera en/of een technologie van het type ‘lidar’ om de potentiële oorzaken van een aanrijding met de voorkant van het voertuig te identificeren. Dankzij de combinatie van deze informatie met de snelheid en de koers van de wagen kan bepaald worden wanneer de situatie kritiek wordt. Als er een risico wordt vastgesteld, zal het AEB-systeem:

  • de bestuurder waarschuwen dat hij moet ingrijpen;
  • de remmen activeren indien de bestuurder niet tussenkomst en als het risico op een aanrijding te verwachten blijft;
  • gemoduleerd remmen (tot de maximale druk), om de snelheid op het moment van de aanrijding te beperken;
  • bepaalde systemen deactiveren zodra ze een ontwijkingsmanoeuvre van de bestuurder detecteren.

 

Kunnen alle auto’s uitgerust worden met ‘AEB’?

Vandaag in theorie wel. De technologie is gekend en wordt goed beheerst, maar heeft ook een prijskaartje. Daarom worden auto’s uit het goedkopere marktsegment er niet standaard mee uitgerust. Dit gezegd zijnde is het in de meeste gevallen wel mogelijk om AEB te bestellen wanneer je de opties van je nieuwe auto kiest, maar het systeem kan niet meer na de verkoop gemonteerd worden. Als de optie wordt voorgesteld, reken dan op minstens 500 euro.

 

Is dit echt efficiënt?

Met de jaren zijn de anti-aanrijdingssystemen efficiënter geworden en hebben ze een toegenomen niveau van ‘verfijndheid’. Het gaat immers niet alleen om bruusk remmen voor een voetganger, een fiets of een auto; er moet zoveel mogelijk geanticipeerd worden. De radar en de camera spelen dus een belangrijke rol. Die moeten dan ook perfect geijkt zijn. We bespraken dit al eerder in een artikel over een voorruit vervangen.

 

De technologie staat evenwel nog niet 100% op punt en is nog voor verbetering vatbaar. Daarom hebben onafhankelijke organisaties zoals EuroNcap, die alle Europese crashtests doet, de Automatic emergency braking opgenomen in hun proeven. Vanaf nu kun je naast de veiligheid van de passagiers en voetgangers ook te weten komen hoe je auto scoort op dit specifieke punt. Bekijk het op de website van EuroNcap.

 

Wat denken de automobilisten ervan?

Tijdens onze tests, maar ook dankzij getuigenissen van automobilisten, hebben we vastgesteld dat de noodrembekrachtiging nog wispelturig kan zijn. De ‘bugs’ hebben te maken met een ongepaste activering van het systeem (geluidssignaal, rood lampje of remmen), terwijl er helemaal geen gevaar is. De systemen moeten de complexiteit van de weg, de omgeving en de beweging van andere wagens nog ‘leren’ en de weggebruikers rond de wagen kunnen inderdaad ‘ongewenste’ commando’s veroorzaken. De gebruikershandleidingen van de wagens met AEB waarschuwen je trouwens voor deze risico’s en raden aan om waakzaam te zijn.

 

Toch moeten we onderstrepen dat 90% van de ongevallen te wijten is aan de automobilist zelf! Ook al kampt de technologie nog met kinderziekten, dat is niets vergeleken met de verstrooidheid, vermoeidheid of inschattingsfouten van de bestuurders.

 

Steeds betrouwbaarder

De fabrikanten blijven de systemen voor noodrembekrachtiging in elk geval verder ontwikkelen. Het zou eigenlijk juister zijn om te zeggen dat het de leveranciers van de uitrusting zijn die hieraan werken, aangezien zij het zijn die deze systemen leveren aan de autobouwers. Hieronder tellen we marktleiders zoals Bosch (Duitsland), Valeo (Frankrijk), Magneti Marelli (Italië), Denso (Japan) en Delphi (VS).

 

Zullen botsingen door verstrooidheid binnenkort alleen nog een verre herinnering zijn? Dat kunnen we alleen maar hopen. Blijf in afwachting alvast alert!

Reactie toevoegen