Wist je dat er in fossiele brandstoffen altijd koolstof zit? Brandstoffen die van aardolie worden gemaakt, noemt men ook wel “koolwaterstoffen”, want er zit zowel koolstof als waterstof in. Tot voor enkele jaren reed ons voertuigenpark nog vrijwel uitsluitend op benzine of diesel, twee klassieke brandstoffen. Maar de “hybride” wagens met twee motoren, een elektrische en een verbrandingsmotor, kenden sindsdien een niet te stuiten opmars.
1. Benzine
Voertuigen met een benzinemotor zijn minder duur bij de aankoop, maar duurder in het gebruik. Ze stoten meer CO en CO2 uit, want ze verbruiken meer. Maar over het algemeen vervuilen ze minder. Zo stoten ze minimaal 6 keer minder fijne stofdeeltjes uit dan dieselmotoren.
2. Diesel
Wie jaarlijks een groot aantal kilometers rijdt, geeft de voorkeur aan een dieselmotor boven een benzinemotor. Dieselmotoren verbruiken immers minder brandstof en gaan langer mee. Maar ze hebben twee milieunadelen: ze storen stikstofoxides en veel fijne roetdeeltjes uit en deze laatste zouden kankerverwekkend zijn. De op grote schaal verspreide deeltjesfilter kan de schade wel beperken.
3. LPG
Liquefied Petroleum Gas of autogas is een gemengde brandstof (koolwaterstoffen en aardgas). Het vervuilt veel minder dan benzine en diesel en is ook minder duur. Maar LPG is nooit doorgebroken: je hebt een specifieke installatie in je auto nodig, er zijn minder tankstations waar je LPG kunt tanken en veel constructeurs ondersteunen dit niet.
4. Hybride
Hybride voertuigen hebben zowel een thermische als een elektrische motor. Daardoor vervuilen ze veel minder. De Toyota Prius is toonaangevend in dit segment. Als je vertrekt of traag rijdt, functioneert alleen de elektrische motor. Bij hogere snelheid komt ook de verbrandingsmotor in actie. Als je snelheid vermindert of remt, laadt de kinetische energie de batterijen op. Hybride auto’s worden voorgesteld als de voertuigen van de toekomst.
5. Elektriciteit
Elektrische voertuigen stoten zelf geen CO2 uit. Volledig elektrische modellen maken nog steeds maar een zeer klein deeltje van het volledige wagenpark uit. De beperkte actieradius en de hogere prijs staan het succes van elektrische auto’s vooralsnog in de weg.Laten we hopen dat de actieradius van deze voertuigen sterk verbetert, want momenteel haalt een elektrische wagen nauwelijks 200 km. Dan moeten de batterijen weer worden opgeladen.
6. Agrobrandstoffen
Agrobrandstoffen (of biobrandstoffen, maar zijn ze ook echt “biologisch”?) worden geproduceerd op basis van o.m. maïs, palmolie, koolzaad, zonnebloempitten, …. Er zijn 2 soorten: olie en oliederivaten (biodiesel) of alcohol (bio-ethanol, methanol, …). Ze stoten minder broeikasgassen uit, maar hun verbruik ligt hoger. Specifieke nieuwe voertuigen kunnen zowel op benzine/diesel als op biobrandstoffen rijden. Een bijkomend probleem is dat er enorme teeltoppervlakken nodig zijn om deze brandstoffen in voldoende hoeveelheden te produceren.
Fossiele brandstoffen worden gemaakt van de fossiele resten van dood organisch materiaal, na een omzettingsproces van miljoenen jaren. De hoeveelheid fossiele brandstoffen op aarde – aardolie, aardgas en steenkool – is dus eindig.
Agrobrandstoffen (onterecht ook wel biobrandstoffen genoemd) worden gemaakt van niet-fossiele plantenresten: bio-ethanol en biodiesel. In principe kunnen ze dus eeuwig en altijd worden aangemaakt.
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?